PdF:SC4BK_UPS Úvod do psychologie - Informace o předmětu
SC4BK_UPS Úvod do psychologie
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/0/1. 14 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Miroslav Filip, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Rozvrh
- So 17. 9. 13:00–18:00 učebna 1, So 15. 10. 13:00–15:50 učebna 1, So 5. 11. 13:00–15:50 učebna 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- "Úvod do psychologie" má studentovi zprostředkovat základní informace o psychologii, porozumění psychologickým pojmům v současných psychologických koncepcích a umožnit pochopení vývoje psychologie jako vědy. Pozornost bude věnována zejména základním pojmům, teoriím a metodologickým přístupům z oblasti kognitivní psychologie.
- Osnova
- 1) Úvod do psychologie; psychologie jako věda o jednání, chování, prožívání; psychologie jako věda; struktura psychologie, obsah a předmět jednotlivých psychologických disciplín; zdroje psychologického poznání, „klinický“ a „akademický“ přístup; etické dimenze psychologie; psychologie jako pomáhající profese; přesahy do dalších oborů – pedagogika, sociální pedagogika, sociální práce.
- 2) Psychologická paradigmata, nejdůležitější směry v psychologii; vědomé versus nevědomé jednání; svobodné versus determinované jednání; vrozené versus naučené jednání; racionální versus iracionální jednání; somatické versus psychické; vliv minulosti, přítomnosti, budoucnosti. Problém normality. Behaviorizmus, psychoanalýza, humanistická psychologie, kognitivní psychologie a jejich východiska.
- 3) Kognitivní psychologie – základní pojmy, historický vývoj; procesy vzestupné (datově řízené) a sestupné (pojmově řízené), informační paradigma, počítačová metafora, asocianizmus, gestaltizmus; architektura kognitivního systému.
- 4) Percepce; tvarové zákony: figura-pozadí, blízkosti, podobnosti, uzavření; sítnice, obraz na sítnici, počitek, vjem; nápovědi zrakového vnímání – lineární perspektiva, gradient textury, atmosférická perspektiva, stínování, interpozice, pohyb, obvyklá velikost; konstantnost vnímání; tyčinky, čípky; konstruktivistické a přímé výklady vnímání
- 5) Paměť a učení – explicitní, implicitní, sémantická, epizodická, autobiografická, senzorická, echoická, krátkodobá, dlouhodobá, pracovní paměť; vytěsnění, interference (proaktivní, retroaktivní), amnézie (retrográdní, anterográdní); modálně specifická a nespecifická; mechanická, logická; základní teorie paměti - teorie paměťových skladů, teorie pracovní paměti; Ebinghaus a jeho křivka zapomínání; učení na subhumánní a humánní úrovni; sebereferenční efekt, efekt Zeigernikové; pojmové učení, senzitiace, habituace, senzitivní období, vtiskávání (imprinting); podmiňování klasické, sekundární (druhého řádu), operantní; sociální učení
- 6) Reprezentace (mentální, vnější, analogová, propoziční, distribuovaná), mentální schéma
- 7) Představy druhy představ, souvislost se zkušeností, pamětí, myšlením, anticipačním schématem, eidetická představivost a její využití ve výchovném procesu
- 8) Pozornost: definice a teorie pozornosti (Ribot, Rubinštejn, Wundt); vlastnosti (kolísání - oscilace, intenzita - koncentrace, rozsah - kapacita - extenzita); druhy (bezděčná - spontánní, úmyslná - aktivní - volní, protivolní); osobní časová rovnice; test koncentrace pozornosti
- 9) Myšlení - pojem a osvojování pojmů; myšlenkové operace (analýza - syntéza, indukce, dedukce., zobecnění, abstrakce); myšlení jako asociace, asociační zákony, slovníkový test; Piaget – vývoj myšlení; asimilace x akomodace; inteligence (teorie, způsoby měření); fluidní a krystalická inteligence; jednofaktorový model (Guilgord); Sternbergova teorie
- 10) Myšlení a tvořivost: divergentní a konvergentní myšlení, předpoklady tvořivosti, principy rozvoje, svoboda myšlení
- 11) Myšlení a morálka - Kohlbegrovo pojetí mravního vývoje; autonomní a heteronomní morálka (Piaget)
- 12) Myšlení a řeč - syntax, sémantika; hloubkové syntaktické struktury; generativita (produktivnost) jazyka (Chomsky); metafora (Lakoff); fonémy, morfémy, propozice; Wernickova (Wernickeho) afázie (senzorická), Brocova afázie (expresivní); vnitřní řeč (Vygotski)
- 13) Řešení problémů a usuzování - heuristika, pravidlo poměrného základu a jeho porušení; kognitivní styl, závislost-nezávislost na poli (Witkin)
- 14) Emoce a city, objasnění pojmů, dělení emocí a citů (stenické, astenické, afekty, nálady vášně, vyšší cit), teorie W. Jamese, evoluční teorie, interakce emocí a poznávacích procesů (tzv. percepční obrana)
- 15) Motivace, klasifikace motivů (Maslow, Frankl), teorie motivace, výkonová motivace (aspirační úroveň K. Lewin), test aspirační úrovně, krizové situace a jejich řešení, typy překážek (frustrace, konflikt).
- Literatura
- povinná literatura
- EYSENCK, Michael W. a Mark T. KEANE. Kognitivní psychologie. Translated by Miroslav Filip. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 748 s. ISBN 9788020015594. info
- SHEEHY, Noel. Encyklopedie nejvýznamnějších psychologů. Translated by Jiří Ogrocký. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2005, 238 s. ISBN 8086598829. info
- HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník [Portál, 2000]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 774 s. ISBN 80-7178-303-X. info
- ATKINSONOVÁ, Rita L. Psychologie [Atkinsonová]. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 862 s. : o. ISBN 80-85605-35-X. info
- doporučená literatura
- GUGGENBÜHL-CRAIG, Adolf. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 113 s. ISBN 9788073673024. info
- STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 636 s. ISBN 80-7178-376-5. info
- STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 636 s. ISBN 80-7178-376-5. info
- SILLAMY, Norbert. Psychologický slovník. Translated by Irena Strossová. 1. čes. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 246 s. ISBN 8024402491. info
- GEIST, Bohumil. Psychologický slovník. 2. vyd. Praha: Vodnář, 2000, 425 s. ISBN 80-86226-07-7. info
- Výukové metody
- přednášky, domácí práce
- Metody hodnocení
- písemný test, 70% úspěšnosti; mezi jednotlivými přednáškami bude zadána domácí příprava, na kterou budou přednášky navazovat
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/SC4BK_UPS