SZ7BK_MET1 Základy pedagogické metodologie

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník)
Bc. Dana Peňázová (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh
Pá 4. 11. 14:30–15:50 učebna 50, Pá 18. 11. 14:30–15:50 učebna 50
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu je: - věcně argumentovat v mezích studované disciplíny včetně hledání a nacházení dalších interdisciplinárních vztahů - promyšleně zaujímat stanoviska ke studované problematice - racionálně využívat získané poznatky pro svůj vlastní rozvoj - vyjadřovat rozhodnutí o situacích, vztahujících se ke sledované disciplíně na základě nabytých znalostí odvodit i neznámé skutečnosti - interpretovat získané vědomosti
Osnova
  • Pedagogická metodologie. Pedagogický výzkum. Typy výzkumu. Kvalitativní a kvantitativní výzkum. Kvantitativní výzkum. Fáze výzkumu. Metody (pozorování, interview, dotazník, test, pokus, analýza textu). Reliabilita, validita a objektivita pedagogického výzkumu. Kvalitativní výzkum. Fáze, metody (pozorování, interview). Validita a reabilita.
Literatura
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
  • Slovník pedagogické metodologie. Edited by Josef Maňák - Vlastimil Švec - Štefan Švec. 1. vydání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2005, 134 stran. ISBN 8073151022. info
Výukové metody
- teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů a využitím distančních materiálů v elektronické podobě
Metody hodnocení
Seminární práce - výzkumná sonda, kterou student interpretuje a odevzdá v elektronické nebo tištěné podobě vyučujícímu ve stanoveném termínu
Informace učitele
1.Předmět metodologie pedagogiky, pedagogický výzkum, jeho specifika a možnosti využití výzkumu v práci učitele 2.Příprava výzkumu a organizace výzkumu, fáze výzkumu 3.Výzkumný problém; stanovení, typické nedostatky, typy výzkumných problémů 4.Primární pramen, sekundární pramen, metaanalýza 5.Typ výzkumu: výzkum základní, aplikovaný, teoretický, praktický, akční, deskriptivní 6.Kvantitativní a kvalitativní výzkum 7.Kvalitativní výzkum(tvorba teorie); postup kvalitativního výzkumu; výběr případů, vstup do terénu, validita a reliabilita, metody, software 8.Pozorování, vzorky událostí, terénní zápisky, participační pozorování, analýza materiálu, zpráva z výzkumu 9.Etnografické interview 10.Výzkum životního příběhu 11.Školní etnografie 12.Kvantitativní výzkum (ověřování teorie), proměnné, operacionalizace, hypotézy 13.Výzkumný soubor; výběrový soubor, náhodný výběr, stratifikovaný výběr, mechanický výběr, záměrný výběr 13.Pozorování 14. Škálování 15.Dotazník (zásady konstrukce dotazníku, položky, konstrukce položek, typy otázek/položek, administrace, návratnost, vyhodnocování) 16.Interview(druhy, prostředí, průběh, vyhodnocování) 17.Experiment; model experimentu, druhy experimentu. 18.Obsahová analýza textu 19.Zpracování údajů 20.Interpretace výsledků výzkumu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.