MSBP_SSoP Seminář k sociální a pedagogické psychologii

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_SSoP/01: St 13:55–14:40 učebna 33, I. Žaloudíková
MSBP_SSoP/02: Čt 10:15–11:00 učebna 51, I. Žaloudíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o zvláštnostech předškolního věku z pohledu sociální a pedagogické psychologie ve vztahu k psychologické složce profesní kompetence učitelky MŠ. Na konci kurzu bude student schopen:;
- popsat a vysvětlit základní pojmy ;
- charakterizovat proces socializace, sociální učení a sociální prostředí působící na dítě v předškolním věku ;
- aplikovat poznatky pedagogické psychologie v praxi učitele MŠ
Osnova
  • 1. Specifika sociálně psychologického pohledu na dítě předškolního věku, povahu jeho aktivit a vztahů v kontextu výchovné činnosti učitele MŠ. Možnosti aplikace sociálně psychologických poznatků v práci učitele MŠ.
  • 2. Sociálně psychologická analýza mezilidských interakcí a aktivit jako východisko práce učitele MŠ. Možnosti diagnostiky povahy a kvality interakcí.
  • 3. Socializace a sociální učení.
  • 4. Percepční dovednosti učitele MŠ.
  • 5. Komunikace.
  • 6. Psychologie skupinového života se zaměřením na specifika struktury a dynamiky dyád a malých skupinek dětí.
  • 7. Psychologie učení. Dynamika procesu učení a psychologické zákony učení.
  • 8. Psychologie výchovy. Psychologická podstata a pojetí výchovy, podmínky a cíl výchovy. Výchovné styly.
  • 9. Pedagogicko psychologické aspekty adaptace dětí na podmínky výchovně vzdělávacích interakcí.
  • 10. Psychologické podmínky a determinanty úspěšnosti dětí v kontextu výchovných aktivit učitele.
  • 11. Osobnost učitele.
  • 12. Pedagogicko psychologická diagnostika dítěte předškolního věku, školní zralost.
Literatura
    povinná literatura
  • Psychologie pro učitelky mateřské školy. Edited by Václav Mertin - Ilona Gillernová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 230 s. ISBN 80-7178-799-X. info
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie [Řezáč, 1998]. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 80-85867-94-X. info
    doporučená literatura
  • Psychologie pro učitelky mateřské školy. Edited by Václav Mertin - Ilona Gillernová. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010, 247 s. ISBN 9788073676278. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 108 s. ISBN 9788073675042. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém? 6. vyd. Praha: Portál, 2007, 109 s. ISBN 9788073672706. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Děti, rodina a stres. 1. vyd. Praha: Galén, 1994, 214 s. ISBN 808582406X. info
Výukové metody
seminární práce, prezentace tématu, skupinová diskuse
Metody hodnocení
zápočet, zápočtový test (70% úspěšnost)
Informace učitele
SEMINÁŘ ZE SOCIÁLNÍ A PEDAGOGICKÉ PSYCHOLOGIE
PODZIM 2012
1. Socializace – etapy, charakteristika struktury a dynamiky procesu socializace, produkty socializace, kritéria efektivity socializačního procesu (postoj, chování, sociální role, definice, vývoj a změna postojů, měření postojů, postoj a chování). Socializace dítěte v MŠ.
2. Sociální učení – sociální posilování, imitace, identifikace, využití v práci učitele, sociální adaptace, adaptace dítěte na prostředí MŠ, adaptace, adjustace, maladaptace.
3. Percepční dovednosti učitele – vnímání druhého člověka, sebepercepce, chyby v posuzování, praktické využití v práci učitele, sebereflexe, poznávání druhých.
4. Analýza sociální interakce – východisko práce učitele MŠ. Základní formy součinnosti (koexistence, koordinace, kooperace) a mezilidských vztahů (rivalita, soutěžení, reciprocita), konflikt a spolupráce, interakce s druhými (sociální facilitace, konformita, poslušnost, vůdcovství,...), praktická cvičení kooperace, spolupráce. (hry)
5. Komunikace – obsahová a formální analýza, typy komunikace, efektivní komunikace, možnosti kultivace komunikačních dovedností (praktická cvičení schopnosti komunikovat), komunikační dovednosti, neverbální komunikace, dorozumívání mezi lidmi, zpětná vazba.
6. Psychologie skupiny se zaměřením na specifika struktury a dynamiky dyád a malých skupinek dětí, interakce předškolních dětí.
7. Možnosti využití technik sociálně psychologického výcviku v přípravě učitele MŠ a v práci s dětmi (aplikace interakčních her).
8. Rodina jako sociální skupina, specifika a rizika výchovy v rodině. Styly výchovy v rodině.
9. Psychologie učení. Dynamika procesu učení zákony učení, druhy učení.
10. Psychologie výchovy. Psychologická podstata a pojetí výchovy, podmínky a cíl výchovy.
11. Problémový žák, poruchy chování, ADD/ADHD (LMD) maladaptace ve školním prostředí. Příčiny, přístup učitele.
12. Osobnost dítěte, struktura osobnosti, formování osobnosti, poznávání osobnosti dítěte a její charakteristika, individuální přístup učitele.
13. Osobnost učitele. Požadavky na osobnost učitele MŠ, učitelský stres, metody zvládání stresu, burn-out, předcházení stresu u učitele.
14. Odměna a trest ve výchově předškolního dítěte.
15. Specifické poruchy učení a chování. Projevy, příčiny, přístup k žákům, IVP.
Literatura:
1. ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. 2. KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996 3. MERTIN, V., GILERNOVÁ, I. (eds.) Psychologie pro učitelky mateřské školky. Praha: Portál, 2003. 4. MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2007. 5. ČÁP, J. MAREŠ, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Portál, 2007. 6. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál, 1998 7. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie II. Praha: Grada 2001 8. KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001 9. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život. Praha: Portál, 1998 10. KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995 11. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. 12. HAYESOVÁ. N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998. 13. NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Akademia, 1999
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.