PdF:NJ3DC_1TSN Tendence v současné němčině - Informace o předmětu
NJ3DC_1TSN Tendence v současné němčině
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/0/7. konzultace. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NJ3DC_1TSN/01: So 22. 9. 11:10–11:55 učebna 63, So 6. 10. 11:10–11:55 učebna 63, So 20. 10. 11:10–11:55 učebna 63, So 3. 11. 11:10–11:55 učebna 63, So 1. 12. 11:10–11:55 učebna 63, So 15. 12. 11:10–11:55 učebna 63, T. Káňa
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium k rozšíření učitelské kvalifikace pro střední školy (program PdF, C-CV, směr Německý jazyk a literatura pro střední školy)
- Cíle předmětu
- Der Kurs macht die Teilnehmer/-innen mit den wichtigsten Entwicklungstendenzen des Deutschen nach dem Zweiten Weltkrieg bekannt. Nach Absolvierung des Kurses sollen die Kursteilnehmer/-innen in der Lage sein:
- sprachliche von nicht-sprachlichen Entwicklungstendenzen zu unterscheiden,
- die wichtigsten Tendenzen aufzuzählen,
- bestimmte Erscheinungen im Sprachmaterial als Manifestationen neuerer Entwicklungen zu erkennen,
- Sprachmaterial aus einem selbst gewählten Bereich auf neuere Erscheinungen hin zu analysieren.
Kurz má za cíl seznámit účastníky s nejnovějšími vývojovými tendencemi v německém jazyce po druhé světové válce. Po absolvování kurzu by měli být účastníci schopni:
- Vymezit jazykových tendencí vůči mimojazykovým jevům,
- Vyjmenovat nejdůležitější vývojové tendence,
- Rozpoznat v jazykovém materiálu jisté jevy jako manifestaci vývojových tendencí,
- Analyzovat jazykové prostředky ve vybrané oblasti vzhledem k jejich podílu na jazykovém vývoji. - Osnova
- Entwicklungstendenzen in der deutschen Sprache in der 2. Hälfte des 20.Jh. und in der Gegenwart:
- - Entwicklungstendenzen im Bereich der deutschen Aussprache,
- - Tendenzen zur Vereinfachung der Morphologie des Deutschen:
- a)Vereinfachung der Substantivdeklination,
- b)Veränderungen im Bereich der Konjugation der Verben,
- - Veränderungen im Satzbau des Deutschen,
- - Hauptaspekte der Veränderungen des deutschen Wortschatzes (Internationalismen, Anglo-amerikanismen vs. Russismen gestern und heute; Archaisierung und "Neologisierung")
- Literatura
- povinná literatura
- MASAŘÍK, Zdeněk a Iva ZÜNDORF. Die Entwicklungstendenzen in der deutschen Sprache des 20. Jhs. Opava: Ústav cizích jazyků Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity, 1998, 142 s. ISBN 8072480073. info
- doporučená literatura
- STEDJE, Astrid. Deutsche Sprache gestern und heute :Einführung in Sprachgeschichte und Sprachkunde. 5., unveränd. Aufl. München: Wilhelm Fink Verlag, 2001, 223 s. ISBN 3-7705-2514-0. info
- BESCH, Werner. Duzen, Siezen, Titulieren : zur Anrede im Deutschen heute und gestern. Illustrated by Markus Eidt. 2. erg. Aufl. Götingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1998, 160 s. ISBN 3525340095. info
- BRAUN, Peter. Tendenzen in der deutschen Gegenwartssprache :Sprachvarietäten. 3., erw. Aufl. Stuttgart: W. Kohlhammer, 1993, 265 s. ISBN 3-17-012127-8. info
- Výukové metody
- výklad, diskuse, referáty o seminárních pracích a rozprava nad jejich výsledky
- Metody hodnocení
- Scheinvergabe aufgrund der Präsentation eines Referats (ca. 15 Min.), in der für die neuere Entwicklung relevantes sprachliches Material analysiert wird. Zápočet se přiděluje na základě prezentace referátu (v rozsahu cca. 15 min.), která obsahuje samostatnou analýzu jazykového materiálu relevantního vzhledem k jazykovému vývoji.
- Informace učitele
- Účast na prezentačním bloku 19.11. je nezbytná k úspěšnému ukončení předmětu.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/NJ3DC_1TSN