SP7MP_S4c1 Specializace S4c1: Edukace jedinců s poruchami chování - Etopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Jana Presová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP7MP_S4c1/01: Čt 12:05–15:35 učebna 19a, T. Čech, K. Červenka, J. Presová
Předpoklady
Absolvování základů etopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je kompetentní znalost edukačního procesu etopedie, v aplikaci jejích postupů v edukační praxi škol i zařízení preventivně výchovné péče a výkonu ústavní a ochranné výchovy. Student získá vědomosti o diagnostice projevů rizik a poruch chování. Na konci kurzu jsou studenti schopni aplikovat získané kompetence v intervenci a při podpoře edukace dětí v riziku a s poruchami chování ve školách hlavního proudu vzdělávání i v segregovaném školském prostředí.
Osnova
  • 1. Etopedie – základní východiska, vznik oboru, mezinárodní souvislosti 2. Teoretická východiska etopedie v současnosti 3. Etopedie a její pojetí v systému speciální pedagogiky - současný stav oboru, terminologie oboru, srovnání se zahraničím, terminologie 4. Etopedie – její teorie, výzkumy a přínos praxi 5. Tendence a trendy v etopedii – souvislosti pro edukaci žáků v riziku ve školách hlavního proudu vzdělávání 6. Přístupy ke klasifikaci poruch chování – vymezení cílové skupiny etopedie 7. Speciálně pedagogický proces v etopedii – principy, cíle a úkoly 8. Systémový přístup k řešení edukace žáků s poruchami chování 9. Prevence kázeňských problémů – škola, třída, pravidla kázně, hodnocení, vztahy, efektivita výuky 10. Otázky spojené s edukací žáků s poruchami emocí nebo chování v hlavním vzdělávacím proudu 11. Otázky spojené s edukací žáků s poruchami emocí nebo chování ve speciálních školských zařízeních 12. Specifika poruchového chování dětí ze sociokulturně znevýhodněných rodin 13. Poruchy chování spojené s problémy v pozornosti – ADD, ADHD, LMD (definice, kauzální faktory, prevence, diagnostika, intervence) 14. Porucha řízeného chování, neposlušnost a opoziční chování u dětí, (definice, kauzální faktory, prevence, diagnostika, intervence) 15. Poruchy chování spojená s agresí - agrese, vandalismus, loupež, šikana (definice, kauzální faktory, prevence, diagnostika, intervence) 16. Poruchy chování spojené s konfliktem - lež, záškoláctví, krádeže 17. Závislostní chování
Literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie. 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 128 s. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. info
  • VÍTKOVÁ, Marie a Věra VOJTOVÁ. Intervence jako sebepodpora u žáků s dispozicí k poruchám chování. In Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. Brno: Paido, 2007, s. 161-172, 11 s. edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-163-8. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kázeňská politika školy. Komenský. Brno: PdF, MU, 2005, roč. 3/2005, č. 3, s. 3-7. ISSN 0323-0449. info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 228 s. ISBN 8071788880. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Formy integrativního vzdělávání žáků s poruchami chování ve Spolkové zemi Baden-Württenberg. In Integrativní speciální pedagogika, Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido, 2004, s. 423-426. ISBN 80-7315-071-9. info
  • Dítě v nesnázích :prevence, příčiny, terapie. Edited by Julian Elliot - Maurice Place. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 206 s. ISBN 80-247-0182-0. info
Výukové metody
Teoretická příprava doplněna edukační praxi ve školách a zařízeních preventivně výchovné péče a výkonu ústavní a ochranné výchovy, diskuse v seminářích, skupinový projekt.
Metody hodnocení
Výuka formou semináře, stáže ve školách s žáky s v riziku poruch chování a s poruchou chování. Student odevzdá portfólium, seminární práci a realizaci projektu.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
STŘELEC, S. Studie z teorie a metodiky výchovy II. 1. Vyd. MU Brno, 2005. ISBN 80-210-3687-7. VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246- 0015-3. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte. Praha: Karolinum, 2004, ISBN 80-7184-488-8. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7178-802-3. VANÍČKOVÁ, E. Tělesné tresty dětí. Definice - popis - následky. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0814-0. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. přepracované vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. VOJTOVÁ, V. Edukace žáků s poruchami chování, in: Vítková: Integrativní školní pedagogika, 1.vyd. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-07-1. VOJTOVÁ, V. Kapitoly etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 1.vyd. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-532. VOJTOVÁ, V. Chování žáků jako edukační problém. in: Střelec, S. Studie z teorie a metodiky výchovy II. 1. Vyd. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3687-7. VOJTOVÁ, V. Problematika efektivity výuky žáků s rizikem poruchy emocí a chování. In Pokorná, V. Inkluzivní a kognitivní edukace. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006a. od s. 129-141, 11 s. ISBN 80-7290-258-X. VOJTOVÁ, V. Vernetzung in Systemen. In Ondráček, Petr - Störmer, Norbert , Diagnostik und Planung. 1. vyd. Berlin : Frank and Timme, 2007. od s. 90 - 102, 12 s. European Inclusion Studies. ISBN 978-3-86596-033-7. VOJTOVÁ, V. Úvod do etopedie, 1. vyd. Brno: Paido, 2008, ISBN 978-80-7315-166-9 VOJTOVÁ, V. Kapitoly etopedie I.,Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti.2.přepr. a rozšíř. vyd. Brno: MU 2008, ISBN 978-80-210-4573-6 WHO, ICF Checklist, version 2.1a. Geneva, 2003, [cit. 2007- 10- 03]. Dostupné na: www.who.int/classification/icf. WHO, ICD - online versions, ICD – 10 - 2007 VERSION, [online, cit. 2007-10-23]. Dostupné na: www.who.int/calssification/icd ZOUBKOVÁ, I. Kontrola kriminality mládeže. Dobrá Voda: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2002. ISBN 80-86473-08-2. Metodický pokyn MŠMT k výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance č. j. 14 423/99-22, Věstník MŠMT sešit 5/1999 Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže č. j. 14 514/2000-51, Věstník MŠMT sešit 10/2000 Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení č. j. 28 275/2000-22, Věstník MŠMT sešit 1/2001 MŠMT, NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE. Bílá kniha. Praha: UIV 2001, ISBN 80-211-0413-9. Úmluva o právech dítěte, Sdělení federálního ministerstva zahraničních věcí 104/1991, Praha VYHLÁŠKA 72/2005 Sb., ze dne 9. února 2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. VYHLÁŠKA 438/2006 Sb, ze dne 30. srpna 2006, kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních. ZÁKON 359/1999 Sb.ze dne 9. prosince 1999 o sociálně-právní ochraně dětí v platném znění. ZÁKON 218/2003 Sb.ze dne 25. června 2003 o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže. ZÁKON č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákonů č. 383/2005 Sb., č. 112/2006 Sb., č. 158/2006 Sb., č. 161/2006 Sb., č. 165/2006 Sb., č. 179/2006 Sb. a č. 342/2006 Sb. ZÁKON č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění zákonů č. 383/2005 Sb., č. 179/2006 Sb. a č. 264/2006 Sb. ZÁKON č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění nálezu Ústavního soudu vyhlášeného pod č. 476/2004 Sb., zákona č. 562/2004 Sb., zákona č. 563/2004 Sb., zákona č. 383/2005 Sb. a zákona č. 112/2006 Sb.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti, kteří absolvovali v bakalářském studiu specializaci psychopedie a budou studovat etopedii.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, jaro 2017, jaro 2018.