FY2MP_MV Motivace ve výuce fyziky

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (cvičící)
Mgr. Ivana Medková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petr Novák, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FY2MP_MV/01: St 14:50–15:35 laboratoř 80, P. Novák, J. Trna
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: získat základní vědomosti o motivaci žáka v přírodovědné výuce se zaměřením na výuku fyziky; osvojit si dovednosti vytvářet prostředky motivačních výukových technik a jejich aplikace do výuky; vytvořit si kladného postoje studenta k přírodovědnému vzdělávání.
Osnova
  • 1. Motivace v přírodovědné výuce. 2. Druhy motivace. 3. Poznávací motivace. 4. Vnitřně předmětové poznávací motivační vyučovací techniky. 4.1 Nezáměrné vnímání a experimentování. 4.2 Modelování objektů a jevů. 4.3 Systematizace poznatků. 4.4 Podobnost a analogie. 4.5 Problémové úlohy a projekty. 4.6 Jednoduché experimenty a hračky. 4.7 Naučné filmy a videopořady. 4.8 Paradoxy, kouzla a triky. 4.9 Humor. 5. Mezipředmětové poznávací vyučovací techniky. 5.1 Aplikace vědomostí v technice a jiných vědách 5.2 Přírodověda v životě člověka. 5.3 Historie objevů a osudy přírodovědců. 5.4 Počítače v přírodovědě. 5.5 Sci-fi literatura a film. 5.6 Přírodověda a umění. 5.7 Citáty významných přírodovědců. 5.8 Filozofické aspekty přírodovědy. 6. Fáze v zásady aplikace motivačních technik ve výuce
Literatura
  • TRNOVÁ, Eva a Josef TRNA. Poznávací motivace nadaných žáků v přírodovědné výuce. In Výchova a nadání 1. Brno: MSD, 2008, s. 15-34. Výzkumné zprávy číslo 1. ISBN 978-80-7392-024-1. info
Výukové metody
výklad s diskusí
Metody hodnocení
individuální projekt
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.