MSBP_SPKk Jazyk a řeč (Rozvoj komunikačních kompetencí dětí předškolního věku)

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_SPKk/01: Čt 7:30–8:15 učebna 60, I. Bytešníková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou jazyka, řeči a rozvoje komunikačních kompetencí dětí předškolního věku. Po úspěšném absolvování tohoto předmětu student bude: - ovládat základní terminologii vztahující se k oboru logopedie - bude mít poznatky o etiologii a symptomatologii jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti u dětí předškolního věku - bude se orientovat v systému péče o děti předškolního věku s narušenou komunikační schopností.
Osnova
  • Logopedie – předmět základní úkoly, postavení v systému věd. Komunikace, komunikační proces Narušená komunikační schopnost – vymezení, klasifikace. Kategorie narušené komunikační schopnosti – vymezení, etiologie, symptomatologie,logopedická intervence. Organizace logopedické intervence – logoped, logopedický asistent. Edukace dětí předškolního věku s narušenou komunikační schopností. Možnosti rozvoje komunikační kompetence u dětí předškolního věku.
Literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 200 s. ISBN 9788021044548. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie - interdisciplinární vědní obor. In VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, s. 106 - 122. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-62-1. info
Výukové metody
80 % účást v seminářích, interaktivní diskuse.
Metody hodnocení
1.Předmět je ukončen písemným testem - k absolvování předmětu je třeba uspět ze 70%. 2. Vytvoření pomůcky určené k rozvoji komunikačních kompetencí dětí předškolního věku.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Podrobné informace vždy upřesní vyučující na začátku semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.