PdF:OP3MK_ZABI Základy biologie - Informace o předmětu
OP3MK_ZABI Základy biologie
Pedagogická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 0/0/.8. 10. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- !NOWANY( OP3MK_ZFYZ Fyzika , DI3MK_STR1 Strojírentská technologie 1 ) || NOW( DT3MK_VHP Výživa a hygiena potravin ) || NOW( OP3MK_ZCH Základy chemie ) || NOW( OP3MK_ZBZN Zbožíznalství )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství odborných předmětů pro základní a střední školy - specializace obchod a služby (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student:
(1) mít vytvořeny základní postoje k živým organismům a chápat jejich potřeby;
(2) rozumět základním vztahům mezi živou a neživou přírodou;
(3) mít osvojeny základní informace o stavbě rostlinných a živočišných organismů, nejprve na buněčné úrovni, na úrovni pletiv a tkání a nakonec na úrovni jednotlivých orgánů;
(4) schopen objasnit význam základních komponent rostlinných a živočišných těl, průběhy metabolických, řídících a reprodukčních funkcí;
(5) chápat průběh životních dějů a hlavních funkcí orgánových soustav v rámci integrace všech dějů probíhající v rostlinném i živočišném organismu;
(6) integrovat biologické poznatky z různých oblastí a lépe tak chápat biologicko-ekologické souvislosti;
(7) pracovat s doporučenou literaturou. - Osnova
- Buňka rostlinná a živočišná, rozdílnost. Obecná botanika a fyziologie. Obecná zoologie a fyziologie. Somatologie člověka, regulační mechanizmy uplatňující se v lidském těle, základy ontogeneze člověka. Člověk jako živočišný druh, vývoj společnosti ve vztahu k prostředí. Proměnlivost a variabilita ve vztahu k podmínkám. Dědičnost a proměnlivost. Živé soustavy a prostředí (včetně TUR). Prakticky vznamné druhy rostlin a prakticky významné druhy živočichů, z hlediska výživy člověka. Živočichové ve vztahu k našim významným ekosystémům (vodní, lesní, luční, antropogenně podmíněný).
- Literatura
- Výukové metody
- Přednášky, řízený rozhovor, diskuse.
- Metody hodnocení
- Písemné testy, závěrečný projekt; závěrečný písemný test se skládá obvykle z 30 otázek hodnocených 30 body. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 20 správných odpovědí. Závěrečný projekt je hodnocen 30 body a k úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 15 bodů.
- Informace učitele
- Povinná: NEČAS, O. aj. Obecná biologie. Praha 2000. DYLEVSKÝ, I. Somatologie. Olomouc: EPAVA, 2000. LAŠTŮVKA, Z., KREJČOVÁ, P. Ekologie. Brno: Konvoj, 2000. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Praha : SPN, 2002. ROSYPAL, S. aj. Nový přehled biologie. Praha: SPN, 2004. PECHANOV, E. Botanika I.Praha: DONA 1993 SIGMUND,L. a kol. Zoologie strunatců. Praha: 1992
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2013/OP3MK_ZABI