PdF:SPDR_SVO1 Specializace - Informace o předmětu
SPDR_SVO1 Specializace vědního oboru 1
Pedagogická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 0/0/10. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Jiří Hrbáček, Ph.D. (přednášející)
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Mgr. Pavel Mühlpachr, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Specializace vědního oboru l: vědní obor: psychopedie, somatopedie, oftalmopedie, logopedie, surdopedie, specifické poruchy učení. Na konci kurzu student bude mítprohloubené teoretické poznatky ze současné psychopedie, somatopedie, oftalmopedie, logopedie, surdopedie a specifických poruch učení.
- Osnova
- Logopedie doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. • Historie péče o jedince s narušenou komunikační schopností • Ontogeneze řeči z logopedického hlediska • Speciálně pedagogická diagnostika logopedická • Poruchy vývoje řeči - narušený vývoj řeči • Centrální poruchy řeči • Současný stav problematiky dysfluencí • Komplexní péče o děti s orofaciálními rozštěpy • Neurózy řeči • Symptomatické poruchy řeči • Augmentativní a alternativní komunikace • Systém poskytování logopedické péče v České republice i v zahraničí • Logopedická péče v rámci služeb rané péče Surdopedie PhDr. Radka Horáková, Ph.D. • Charakteristika osob se sluchovým postižením (nedoslýchaví, neslyšící, ohluchlí, jedinci s kochleárním implantátem) • Sluchově postižení dospělí a nedoslýchavost ve stáří • Komunikace sluchově postižených • Vzdělávací programy jedinců se sluchovým postižením • Znakový jazyk • Edukace jedinců hluchoslepých Psychopedie doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D., PhDr. Barbora Bazalová, Ph.D. • Raná intervence u dětí s Downovým syndromem • Úkoly komprehensivní rehabilitace u jedinců s mentálním postižením • Přechod ze školy na trh práce u žáků s mentálním postižením • Socioprofesní poradenství jako součást integrovaného poradenského systému pro mentálně postižené • Celoživotní učení u mentálně postižených dospělých Somatopedie Prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. • Raná intervence u dětí s dětskou mozkovou obrnou • Úkoly komprehensivní rehabilitace u dětí s tělesným postižením v předškolním a školním věku • Předpoklady pro úspěšné začlenění jedinců s tělesným postižením na trhu práce • Edukace dětí s těžkým a kombinovaným postižením • Dětská mozková obrna jako kombinované postižení Oftalmopedie PhDr. Zita Nováková, Ph.D. • Historická analýza vývoje péče o zrakově postižené • Fyziologie a patofyziologie zrakového analyzátoru • Speciálně pedagogická diagnostika s akcentem na raný a předškolní věk • Patopsychologická specifika zrakově postižených jedinců • Problematika edukace a celoživotního vzdělávání jedinců se zrakovou vadou • Materiálně technické a tyflotechnické zabezpečení edukace u zrakově postižených • Dítě s těžkým zrakovým postižením, jeho rodina a speciální pedagog v procesu rané péče Etopedie doc.PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. • Specifika vzdělávání v diagnostických a výchovných ústavech • Primární, sekundární a terciární prevence poruch chování • Mentálně retardovaný jedinec v převýchovném procesu • Psychologické a sociální důsledky vazby a trestu odnětí svobody mladistvých a mladých dospělých • Aktivní sociální učení v podmínkách ústavní a ochranné výchovy Specifické poruchy učení doc. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. • Etiologie a klasifikace specifických poruch učení • Speciálně pedagogická diagnostika specifických poruch učení • Základní metody reedukace jednotlivých projevů specifických poruch učení • Systém péče o jedince s diagnózou poruch učení
- Literatura
- CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 175 s. ISBN 9788073673161. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Podporované zaměstnávání. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. 1. vyd. Brno: MSD, 2004, s. 231-239, 8 s. Speciální pedagogika. ISBN 80-86633-23-3. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
- KRAHULCOVÁ, Beáta. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996, 218 s. ISBN 8071842397. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava a stáž.
- Metody hodnocení
- Zpracování seminární práce na vybrané téma (30 stran A4), ústní zkouška z teoretické přípravy.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Další podrobné informace ke studiu tohoto předmětu sdělí školitel. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2013/SPDR_SVO1