PdF:SV4BP_TaPg Tanečně-pohybový seminář - Informace o předmětu
SV4BP_TaPg Tanečně-pohybový seminář
Pedagogická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- bloková výuka. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SV4BP_UDV Úvod do specializace DV
Předmět je určen studentům oboru Sociální pedagogika a volný čas jako povinná součást pro ukončení specializace Dramatická výchova.
Předpoklad pro práci studenta:
- Student se aktivně zapojí do výukových hodin vlastní iniciativou.
- Vypracuje metodický list choreografie tance pro vybranou věkovou skupinu dětí a nácvik provede v semináři.
- Důraz bude kladen na metodické zpracování, technické provedení a zvládnutí výuky se spolužáky.
- Provede reflexi a připraví list do zásobníku. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Jiné omezení: Výuka je primárně určena pro studenty specializace Dramatická výchova. - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět uvádí do problematiky práce s tělem a vyjadřování prožitku prostřednictvím pohybu a tance.
Student bude seznámen s jednotlivými tanečními oblastmi a možnostmi jejich využití v pedagogické práci.
Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen:
- orientovat se v možnostech využití pohybové a taneční výchovy v práci s dětmi a specifickými cílovými skupinami;
- koncipovat jednoduchou taneční choreografii pro konkrétní cílovou skupinu. - Osnova
- Osnova předmětu:
- Správné držení a postoj těla. Průpravná a zdravotní cvičení. Práce s energetickými body.
- Pohybová a taneční průprava. Chůze, běh, taneční kroky.
- Prožitek v pohybu. Tanec jako prostředek k vyjádření pocitů a prožitků.
- Druhy tanců. Vymezení, charakteristika, znaky.
- Metodika výuky společenských a lidových tanců.
- Základy choreografie. Metodické zpracování tance v jednoduché choreografii.
- Literatura
- JEŘÁBKOVÁ, J. Taneční průprava. Praha : SPN, 1979.
- KURKOVÁ, L. Tanec a hudba. Praha : 1978.
- NOSÁĽ, Š. Choreografia ľudového tanca. Bratislava : SPN, 1984.
- ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001, 246 s. ISBN 80-7178-557-1. info
- PAYNE, Helen. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 239 s. ISBN 80-7178-213-0. info
- PORTMANOVÁ, R.; SCHNEIDEROVÁ, E. Hry zaměřené na zvýšení koncentrace a uvolnění. Praha : Portál, 1994.
- ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, M. Taneční gymnastika. Praha : IPOS-ARTAMA, 2002. ISBN 80-7068-167-5.
- JELÍNKOVÁ, Z. Záznamy tanců všech etnografických regionů ČR. Vydání: dle regionu.
- KURKOVÁ, L.; EBEN, P. Hudebně pohybová výchova. Praha : SPN, 1985.
- JASANOVÁ, N. Hudba, pohyb, kresba, slovo. Praha : Svojtka a Vašut, 1992.
- PAUSEWANGOVÁ, E. 130 didaktických her k rozvoji tvořivosti v předškolním a mladším školním věku. Praha : Portál, 1993.
- KRÖSCHLOVÁ, J. Výrazový tanec. Taneční tvorba. Praha : IPOS-ARTAMA, 2002. ISBN 80-7068-106-3.
- BARTOŠ, F. Naše děti. Kterékoliv vydání.
- JUKLÍČKOVÁ-KRESTOVSKÁ, Z. aj. Pohybové hry dětí předškolního věku. Praha : SPN, 1995.
- KURKOVÁ, L. Hudebně-pohybové hry v mateřské škole. Praha, SPN, 1989.
- KURKOVÁ, L. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha : SPN, 1981.
- KRÖSCHLOVÁ, J. Ladění. Praha : Portál, 2002.
- KURKOVÁ, L. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha : SPN, 1973.
- KUŽELOVÁ, Š. Pohybová průprava pro vedoucí dětských tanečních souborů. Praha : Portál, 1999.
- Výukové metody
- Bloková teoreticko-praktická výuka, vedoucí k osvojení základních znalostí a dovedností. Samostudium a samostatná příprava zadaných úkolů.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář (bloková výuka).
Ukončení: zápočet.
Požadavky na ukončení:
- Student se aktivně zapojí do výukových hodin vlastní iniciativou.
- Vypracuje metodický list choreografie tance pro vybranou věkovou skupinu dětí a nácvik provede v semináři.
- Důraz bude kladen na metodické zpracování, technické provedení a zvládnutí výuky se spolužáky.
- Provede reflexi a připraví list do zásobníku. - Informace učitele
- Předmět je volitelnou součástí specializace Dramatická výchova pro studenty oboru Sociální pedagogika a volný čas.
E-leraningová podpora předmětu: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1504 - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je součástí profilace Dramatická výchova.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2013/SV4BP_TaPg