SV4BP_TaPg Tanečně-pohybový seminář

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
bloková výuka. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (cvičící)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SV4BP_TaPg/01: Čt 9. 10. 13:00–20:10 kancelář vyučujícího, Pá 10. 10. 8:25–16:30 tělocvična Poříčí 7, L. Polánková
Předpoklady
SV4BP_UDV Úvod do specializace DV
Předmět je určen studentům oboru Sociální pedagogika a volný čas jako povinná součást pro ukončení specializace Dramatická výchova.
Předpoklad pro práci studenta:
- Student se aktivně zapojí do výukových hodin vlastní iniciativou.
- Vypracuje metodický list choreografie tance pro vybranou věkovou skupinu dětí a nácvik provede v semináři.
- Důraz bude kladen na metodické zpracování, technické provedení a zvládnutí výuky se spolužáky.
- Provede reflexi a připraví list do zásobníku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Jiné omezení: Výuka je primárně určena pro studenty specializace Dramatická výchova.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět uvádí do problematiky práce s tělem a vyjadřování prožitku prostřednictvím pohybu a tance.
Student bude seznámen s jednotlivými tanečními oblastmi a možnostmi jejich využití v pedagogické práci.
Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen:
- orientovat se v možnostech využití pohybové a taneční výchovy v práci s dětmi a specifickými cílovými skupinami;
- koncipovat jednoduchou taneční choreografii pro konkrétní cílovou skupinu.
Osnova
  • Osnova předmětu:
  • Správné držení a postoj těla. Průpravná a zdravotní cvičení. Práce s energetickými body.
  • Pohybová a taneční průprava. Chůze, běh, taneční kroky.
  • Prožitek v pohybu. Tanec jako prostředek k vyjádření pocitů a prožitků.
  • Druhy tanců. Vymezení, charakteristika, znaky.
  • Metodika výuky společenských a lidových tanců.
  • Základy choreografie. Metodické zpracování tance v jednoduché choreografii.
Literatura
  • JEŘÁBKOVÁ, J. Taneční průprava. Praha : SPN, 1979.
  • KURKOVÁ, L. Tanec a hudba. Praha : 1978.
  • NOSÁĽ, Š. Choreografia ľudového tanca. Bratislava : SPN, 1984.
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001, 246 s. ISBN 80-7178-557-1. info
  • PAYNE, Helen. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 239 s. ISBN 80-7178-213-0. info
  • PORTMANOVÁ, R.; SCHNEIDEROVÁ, E. Hry zaměřené na zvýšení koncentrace a uvolnění. Praha : Portál, 1994.
  • ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, M. Taneční gymnastika. Praha : IPOS-ARTAMA, 2002. ISBN 80-7068-167-5.
  • KURKOVÁ, L.; EBEN, P. Hudebně pohybová výchova. Praha : SPN, 1985.
  • JASANOVÁ, N. Hudba, pohyb, kresba, slovo. Praha : Svojtka a Vašut, 1992.
  • PAUSEWANGOVÁ, E. 130 didaktických her k rozvoji tvořivosti v předškolním a mladším školním věku. Praha : Portál, 1993.
  • KRÖSCHLOVÁ, J. Výrazový tanec. Taneční tvorba. Praha : IPOS-ARTAMA, 2002. ISBN 80-7068-106-3.
  • BARTOŠ, F. Naše děti. Kterékoliv vydání.
  • KURKOVÁ, L. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha : SPN, 1973.
  • JUKLÍČKOVÁ-KRESTOVSKÁ, Z. aj. Pohybové hry dětí předškolního věku. Praha : SPN, 1995.
  • KURKOVÁ, L. Hudebně-pohybové hry v mateřské škole. Praha, SPN, 1989.
  • KURKOVÁ, L. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha : SPN, 1981.
  • KRÖSCHLOVÁ, J. Ladění. Praha : Portál, 2002.
  • KUŽELOVÁ, Š. Pohybová průprava pro vedoucí dětských tanečních souborů. Praha : Portál, 1999.
  • JELÍNKOVÁ, Z. Záznamy tanců všech etnografických regionů ČR. Vydání: dle regionu.
Výukové metody
Bloková teoreticko-praktická výuka, vedoucí k osvojení základních znalostí a dovedností. Samostudium a samostatná příprava zadaných úkolů.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář (bloková výuka).
Ukončení: zápočet.
Požadavky na ukončení:
- Student se aktivně zapojí do výukových hodin vlastní iniciativou.
- Vypracuje metodický list choreografie tance pro vybranou věkovou skupinu dětí a nácvik provede v semináři.
- Důraz bude kladen na metodické zpracování, technické provedení a zvládnutí výuky se spolužáky.
- Provede reflexi a připraví list do zásobníku.
Informace učitele
Předmět je volitelnou součástí specializace Dramatická výchova pro studenty oboru Sociální pedagogika a volný čas.
E-leraningová podpora předmětu: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1504
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je součástí profilace Dramatická výchova.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/SV4BP_TaPg