PdF:CJKSV_MedV Mediální výchova jako prostřed - Informace o předmětu
CJKSV_MedV Mediální výchova jako prostředek nácviku souvislého jazykového projevu
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 6 hodin. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Komunikační a slohová výchova pro učitele 2. stupně ZŠ (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předpokládá se, že po ukončení předmětu účastník: – porozumí pravidlům mediální komunikace; – dokáže využít uvedené znalosti v praxi, tj. zvládne správně aplikovat tematické okruhy mediální výchovy jako prostředek pro zlepšení souvislého jazykového projevu žáků; – bude obeznámen s možnostmi mediální výchovy pro obohacování a rozšiřování slovní zásoby žáků a jejich maximální zapojení při práci ve skupině i při samostatné práci; – porozumí základním teoretickým, metodickým a didaktickým přístupům k výuce mediální výchovy; – v případě nejasností bude umět najít poučení v odborné literatuře.
- Osnova
- 1. Mediální výchova jako průřezové téma RVP ZV a její možnosti uplatnění ve výuce českého jazyka a literatury na 2. stupni základních škol. Základní teoretické, metodické a didaktické přístupy k výuce mediální výchovy. 2. Masová média. Vliv médií na publikum. Vliv mediálního násilí na děti. 3. Média a zpravodajství. Žánry zpravodajství a publicistiky. 4. Média a marketing. Média a reklama. 5. Média a zábava. Reality show jako vlivný žánr televizní zábavy. 6. Regulace a autoregulace médií.
- Literatura
- doporučená literatura
- STREJČKOVÁ, Dagmar. Aspekty realizace mediální výchovy ve výuce učitelů českého jazyka a literatury. In Poláchová Vašťatková, J., Bačíková, A. (eds.). Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů IX. 1. vyd. Olomouc: Societas Scientiarum Olomucensis II, 2012, s. 35-46. ISBN 978-80-87533-03-1. info
- STREJČKOVÁ, Dagmar. Pojetí mediální výchovy ve výuce českého jazyka a literatury. Usta ad Albim BOHEMICA. Ústí nad Labem, 2012, XII, č. 1, s. 138-149. ISSN 1802-825X. info
- STREJČKOVÁ, Dagmar. Používané didaktické metody při implementaci mediální výchovy do výuky českého jazyka a literatury. In Šmejkalová, M. (ed.). Nové trendy v didaktice českého jazyka. Sborník příspěvků z Odborného semináře s mezinárodní účastí a pracovní dílny 9. září 2011. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2012, s. 27-38. ISBN 978-80-7290-603-1. info
- MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4. info
- BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2001, 391 s. ISBN 80-85947-67-6. info
- Výukové metody
- Úvodní část konzultace bude tvořit stručný výklad s názornou prezentací a s uvedením konkrétních příkladů. Hlavní část výuky bude věnována praktickému zařazení relevantních témat z oblasti mediálních studií a možnostem, jak jejich aplikací ve výuce českého jazyka a literatury obohacovat slovní zásobu žáků a vést je k zlepšení jejich souvislého jazykového projevu.
- Metody hodnocení
- Vypracování přípravy na vyučovací hodinu mediální výchovy (včetně teoretického zázemí pro učitele, pracovních listů pro žáky, ukázek apod.). Kontrola dovedností bude provedena na základě individuálních pohovorů s účastníky kurzu.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/CJKSV_MedV