CJKSV_MedV Mediální výchova jako prostředek nácviku souvislého jazykového projevu

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
6 hodin. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předpokládá se, že po ukončení předmětu účastník: – porozumí pravidlům mediální komunikace; – dokáže využít uvedené znalosti v praxi, tj. zvládne správně aplikovat tematické okruhy mediální výchovy jako prostředek pro zlepšení souvislého jazykového projevu žáků; – bude obeznámen s možnostmi mediální výchovy pro obohacování a rozšiřování slovní zásoby žáků a jejich maximální zapojení při práci ve skupině i při samostatné práci; – porozumí základním teoretickým, metodickým a didaktickým přístupům k výuce mediální výchovy; – v případě nejasností bude umět najít poučení v odborné literatuře.
Osnova
  • 1. Mediální výchova jako průřezové téma RVP ZV a její možnosti uplatnění ve výuce českého jazyka a literatury na 2. stupni základních škol. Základní teoretické, metodické a didaktické přístupy k výuce mediální výchovy. 2. Masová média. Vliv médií na publikum. Vliv mediálního násilí na děti. 3. Média a zpravodajství. Žánry zpravodajství a publicistiky. 4. Média a marketing. Média a reklama. 5. Média a zábava. Reality show jako vlivný žánr televizní zábavy. 6. Regulace a autoregulace médií.
Literatura
    doporučená literatura
  • STREJČKOVÁ, Dagmar. Aspekty realizace mediální výchovy ve výuce učitelů českého jazyka a literatury. In Poláchová Vašťatková, J., Bačíková, A. (eds.). Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů IX. 1. vyd. Olomouc: Societas Scientiarum Olomucensis II, 2012, s. 35-46. ISBN 978-80-87533-03-1. info
  • STREJČKOVÁ, Dagmar. Pojetí mediální výchovy ve výuce českého jazyka a literatury. Usta ad Albim BOHEMICA. Ústí nad Labem, 2012, XII, č. 1, s. 138-149. ISSN 1802-825X. info
  • STREJČKOVÁ, Dagmar. Používané didaktické metody při implementaci mediální výchovy do výuky českého jazyka a literatury. In Šmejkalová, M. (ed.). Nové trendy v didaktice českého jazyka. Sborník příspěvků z Odborného semináře s mezinárodní účastí a pracovní dílny 9. září 2011. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2012, s. 27-38. ISBN 978-80-7290-603-1. info
  • MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4. info
  • BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2001, 391 s. ISBN 80-85947-67-6. info
Výukové metody
Úvodní část konzultace bude tvořit stručný výklad s názornou prezentací a s uvedením konkrétních příkladů. Hlavní část výuky bude věnována praktickému zařazení relevantních témat z oblasti mediálních studií a možnostem, jak jejich aplikací ve výuce českého jazyka a literatury obohacovat slovní zásobu žáků a vést je k zlepšení jejich souvislého jazykového projevu.
Metody hodnocení
Vypracování přípravy na vyučovací hodinu mediální výchovy (včetně teoretického zázemí pro učitele, pracovních listů pro žáky, ukázek apod.). Kontrola dovedností bude provedena na základě individuálních pohovorů s účastníky kurzu.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016.