PdF:SPLBP_SPR Symptomatické poruchy řeči - Informace o předmětu
SPLBP_SPR Symptomatické poruchy řeči
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPLBP_SPR/01: St 11:10–12:50 učebna 52, P. Kopečný
- Předpoklady
- Předmět je určen studentům speciální pedagogiky - studijní obor Komunikační techniky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student ovládat problematiku symptomatických poruch řeči, jejich etiologické modely a klasifikaci; student bude prakticky seznamován s projevy narušené komunikační schopnosti osob s jednotlivými druhy zdravotního postižení s ohledem na všechny jazykové roviny; dále bude student prostřednictvím pomůcek a pracovních listů aktivně zapojen do výuky, a tak bude rozšiřovat své kompetence v rámci orientace ve specificích logopedické intervence u osob s různými druhy zdravotního postižení.
- Osnova
- Vývoj řeči, symptomatické poruchy řeči, modely vzniku SPŘ, klasifikace. Jedinci s poruchami hybnosti, psychomotorický vývoj dítěte, mozková obrna. Vývoj řeči u dětí s mozkovou obrnou, logopedická intervence, moderní terapie na základě reflexnosti. Osoby s těžkým sluchovým postižením, specifika logopedické intervence. Osoby s těžkým zrakovým postižením, specifika logopedické intervence. SPŘ u osob s mentálním postižením, faktory ovlivňující vývoj řeči u dětí s mentálním postižením. Specifika logopedické intervence u osob s mentálním postižením. SPŘ u osob s kombinovaným postižením. Děti s jinými poruchami a onemocněními; AD(H)D, schizofrenie, epilepsie, poruchy chování. Logopedická intervence u dospělých osob se SPŘ.
- Literatura
- LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 191 s. ISBN 9788073674335. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Symptomatické poruchy řeči. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 45-57. ISBN 80-85931-51-6. info
- ČECHOVÁ, Zuzana. Symptomatické poruchy řeči u sluchově postižených dětí. Edited by Jiřina Klenková. 1999, 89 s. info
- MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 511 stran. ISBN 9788073678593. info
- KANNENGIESER, Simone. Sprachentwicklungsstörungen : Grundlagen, Diagnostik und Therapie. 2., aktualisierte und erweit. München: Elsevier, Urban & Fischer, 2012, x, 477. ISBN 9783437483516. info
- KAISER-MANTEL, Hildegard. Unterstützte Kommunikation in der Sprachtherapie : Bausteine für die Arbeit mit Kindern und Jugendlichen. Basel: Ernst Reinhardt Verlag, 2012, 156 stran. ISBN 9783497022632. info
- WILKEN, Etta. Sprachförderung bei Kindern mit Down-Syndrom : mit ausführlicher Darstellung des GuK-Systems. 11. Auflage. Suttgart: Verlag W. Kohlhammer, 2010, 213 stran. ISBN 9783170212930. info
- GIEL, Barbara. Sprach- und Kommunikationsförderung bei Kindern mit Down-Syndrom : ein Ratgeber für Eltern, pädagogische Fachkräfte, Therapeuten und Ärzte. 1. Auflage. Idstein: Schulz-Kirchner Verlag, 2012, 80 stran. ISBN 9783824808762. info
- KOPEČNÝ, Petr. Logopedická intervence u osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti. Vyd. 1. Brno: MSD, 2014, 210 s. ISBN 978-80-210-7339-5.
- Výukové metody
- seminář
- Metody hodnocení
- předmět ukončen zápočtem, požadavkem splnění je zpracování seminární práce a splnění závěrečného testu (podmínkou úspěšného zvládnutí je 75% správných odpovědí)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/SPLBP_SPR