PdF:TE2RC_DT1 Didaktika technických před. 1 - Informace o předmětu
TE2RC_DT1 Didaktika technických předmětů 1
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 15 hodin. 7 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Jančíková
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DAP Technická a informační výchova pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je: a) získat základní schopností a dovedností úspěšně organizovat a řídit vyučovací proces v technických předmětech a v předmětech obsahujících tématiku informačních technologií b) osvojit si vědomostí a dovedností pro použití a tvorbu různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky.
- Osnova
- 1. Technická a informační výchova v systému základního vzdělávání, aktuální otázky školství (Rámcový vzdělávací program pro základní školy, školní vzdělávací program, aktuální dokumenty).
- 2. Člověk a svět práce, Informační a komunikační technologie – vzdělávací oblasti RVP (charakteristika, cíle, vzdělávací obsah, učivo, očekávané výstupy).
- 3. Technologie vyučování technickým předmětům na základní škole – teorie vyučování, oborová didaktika (teorie řízení vyučovacího procesu, vyučovací cíle, formy, zásady, metody, prostředky). 4. Vyučovací jednotka jako základní vyučovací forma (struktura, cíl, organizace, úloha učitele a žáka, technické a materiální podmínky 5. Příprava a realizace vyučovacího procesu, pedagogická praxe studentů (hospitace, teoretická i praktická příprava učitele na vyučovací jednotky, cvičné výstupy). 6. Vyučovací metody a prostředky v předmětech technického a informačně technologického charakteru (klasické i progresivní vyučovací metody a jejich využití v pedagogické praxi, specifika využití výpočetní techniky, odborných laboratoří a školních dílen). 7. Člověk a svět práce - úvodní hodiny praktických činností na základní škole (specifika práce se žáky, organizace a bezpečnost práce ve školní dílně, laboratoři a v učebně výpočetní techniky). 8. Technické kreslení na základní škole, základy počítačové grafiky (příprava technické dokumentace, pravoúhlé promítání, technické náčrty, technické myšlení, rozvoj představivosti a kreativity, mezipředmětové vztahy). 9. Technologie výroby – základní problémy a jejich interpretace na základní škole (výroba a její úkoly ve společnosti, organizace práce, technologické postupy, problémy ekologie a ochrany 10. Konkrétní didaktika v oblasti praktických činností s technickými materiály – papír, karton, dřevo (jednoduché pracovní operace a postupy, nástroje, nářadí, praktická cvičení). 11. Konkrétní didaktika v oblasti praktických činností s technickými materiály – kovy, plasty (jednoduché pracovní operace a postupy, nástroje, nářadí, praktická cvičení).
- Literatura
- FRIEDMANN, Zdeněk. Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ - základní dílo. základní dílo. Praha: Raabe, 2007, 150 s. info
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
- FRIEDMANN, Zdeněk. Specifika didaktiky vyučovacích předmětů technického a informačně technologického charakteru. In JANÍK,T.,MUŽÍK,V.,ŠIMONÍK,O. (eds.) Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. Brno: Masarykova Univerzita, 2004, 4 s. ISBN 80-210-3474-2. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika technické výchovy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1993, 50 s. ISBN 8021007648. info
- FRIEDMANN, Zdeněk. K rozvoji technického vzdělání na II.stupni základních škol. In Technické vzdelanie ako súčast všeobecného vzdelania. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 1992, s. 158-160. ISBN 80-85162-37-7. info
- Výukové metody
- Písemná teoretická příprava na vyučovací hodiny. Praktická realizace cvičných mikrovýstupů.
- Metody hodnocení
- Dvě písemné přípravy na konkrétní výuku, vystoupení před seminární skupinou (mikrovýstup), aktivní účast (80%) na výstupech jiných studentů.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/TE2RC_DT1