SPAMK_S4g3 Intervence u dospělých osob a seniorů se zrakovým postižením

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/4/0. 16 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPAMK_S4g3/01: Pá 23. 9. 7:30–14:40 učebna 25, So 3. 12. 7:30–14:40 učebna 37, M. Vrubel
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Absolventi kurzu by měli znát a pracovat s informacemi o intervenci a poradenství u dospělých a seniorů se zrakovým postižením. Na základě nabytých znalostí by měli umět rozeznat základní příčiny vedoucí k poškození zraku, definovat příslušné omezení zrakových funkcí a odvodit možnosti aktivizace osob v oblasti oftalmopedické praxe. Absolvent se bude orientovat v základní problematice zrakových vad včetně jejich vyšetřování, v psychických dopadech těchto vad na jedince a problematice správného užití speciálních pomůcek. Absolvent dokáže posoudit vhodnost úpravy prostředí (int. x ext.), ve kterém se nevidomý či slabozraký pohybuje a případně navrhnout další úpravy. Absolvent dokáže s osobami se zrakovým postižením správně komunikovat a provázet jej.
Osnova
  • 1.Vymezení zrakového postižení se zaměřením na časté zrakové vady u dospělých a seniorů.
  • 2. Vliv zrakového postižení na kvalitu života dospělých a seniorů s postižením zraku (vč. možností pracovního uplatnění). Vliv postižení zraku na osobnost člověka.
  • 3. Diagnostika zrakového postižení v období dospělosti a senia
  • 4. Postižení jako náročná životní situace. Akceptace postižení. nostika zrakového postižení v období dospělosti a senia. Role rodiny.
  • 5. Reedukace zraku. Zraková terapie
  • 6. Podpora kompenzačních mechanismů a osobních strategií v životě dospělého a seniora s postižením zraku
  • 7. Poradenství a intervence u dospělých a seniorů s postižením zraku.
  • 8. Speciální pomůcky pro osoby s postižením zraku.
  • 9. Specifické kompetence osob s postižením zraku se zaměřením na dospělé a seniory – čtení , psaní a výuka Braillova písma, samostatný pohyb a orientace v prostoru slabozrakých a nevidomých.
  • 10. Dospělý a senior s duálním postižením
Literatura
Výukové metody
diskuse na seminářích, čtení a analýza textů, vypracování a prezentace projektu, praktická výuka dovedností, exkurze
Metody hodnocení
účast na přednáškách i exkurzích, zpracování a prezentace projektu, písemný test, ústní zkouška
Informace učitele
Další doporučená literatura: GÉRINGOVÁ, J. Pomáhající profese. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-394-3.
GRUSS, P. (ed.) Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-605-6.
SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9.
SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka – Podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-X.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Rozšíř.a přeprac. vydání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
VYMĚTAL, J. Úvod do psychoterapie. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0253-3.
další literatura bude doporučena v průběhu kurzu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace: zdravotní postižení.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2019.