PdF:SZ7BP_BiEV Environmentální vzdělávání - Informace o předmětu
SZ7BP_BiEV Environmentální vzdělávání
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (přednášející)
RNDr. Barbora Onderková (přednášející)
Mgr. Petr Ptáček, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. (přednášející)
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 17:35–18:20 učebna 5
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 37 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- vysvětlit pojem kurikulární dokumenty
uvést příklady konkrétních kurikulárních dokumentů
charakterizovat SPEVVO
- zařadit environmentální výchovu do platných kurikulárních dokumentů
- vysvětlit rozdíl mezi ekologií a environmentalistikou
- vysvětlit základní ekologické pojmy (populace, společenstvo, ekosystém);
- charakterizovat globální environmentální problémy;
- vysvětlit jak likvidovat jednotlivé typy odpadů;
- charakterizovat vybrané polutanty
- charakterizovat krajinu
- charakterizovat nástroje ochrany přírody a krajiny v ČR
- zhodnotit využitelnost jednotlivých zdrojů energie v kontextu trvale udržitelného rozvoje - Osnova
- 1. Průřezové téma Environmentální výchova v rámci RVP ZV. 2. Ekologie a environmentalistika - základní pojmy. 3. TUR a jeho předpoklady. 4. Základní ekologické pojmy (populace, společenstva, ekosystém, faktory). 5. Toky látek a energií, ochrana přírody, druhů. 6. Regionální ekologie a chemie. 7. Polutanty, toxicita, prevence. 8. Odpadní látky. 9. Energie. 10. Životní prostředí obecně – úvod. 11. Životní prostředí České republiky. 12. Krajina.
- Literatura
- CARROLL, Alan R. Geofuels: Energy and the Earth. Cambridge University Press, 2015, 369 s. ISBN 978-1-107-40120-4. info
- MÖLLER, Detlev. Chemistry for Environmental Scientists. Berlín: Walter de Gruyter, 2015, 379 s. ISBN 978-3-11-040999-4. info
- GORE, Al. Nepříjemná pravda : naše planeta v ohrožení - globální oteplování a co s ním můžeme udělat. Translated by Jitka Fialová. 1. vyd. Praha: Argo, 2007, 325 s. ISBN 9788072038688. info
- KADRNOŽKA, Jaroslav. Energie a globální oteplování : Země v proměnách při opatřování energie. Vyd. 1. Brno: VUTIUM, 2006, 189 s. ISBN 8021429194. info
- BERGSTEDT, Christel, Martin Erik HORN, Helmut F. MIKELSKIS, Rolf WINTER, Volkmar DIETRICH a Klaus LIEBERS. Člověk a příroda. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2005, 64 stran. ISBN 8072383418. info
- BOTKIN, Daniel B. a Edward A. KELLER. Environmental science : earth as a living planet. 4th ed. New York: Wiley, 2003, 1 v. ISBN 0471389145. URL info
- LAŠTŮVKA, Zdeněk a Pavla KREJČOVÁ. Ekologie. 1. vyd. Brno: Konvoj, 2000, 184 s. ISBN 8085615932. info
- GORE, Al. Země na misce vah : ekologie a lidský duch. Edited by Jan Jařab. Vyd. 2. Praha: Argo, 2000, 374 s. ISBN 8072033107. info
- HOUGHTON, John Theodore. Globální oteplování : úvod do studia změn klimatu a prostředí. Praha: Academia, 1998, 228 s. ISBN 8020006362. info
- BEGON, Michael, John L. HARPER a Colin R. TOWNSEND. Ecology : individuals, populations and communities. 3rd ed. Cambridge: Blackwell Science, 1996, xii, 1068. ISBN 086542845X. info
- GRALLA, Preston. Jak pracuje životní prostředí. Translated by Vratislav Nechuta, Illustrated by Cherie Plumlee. Brno: Unis, 1995, 212 stran. ISBN 156276232X. info
- Výukové metody
- Forma výuky: hromadná-frontální, hromadná-samostatná práce
Metody výuky: přednáška, práce s literaturou. - Metody hodnocení
- Metody pro ověření výsledků učení: základní orientace v problematice - ověření vědomostí pomocí testu případně při ústní rozpravě. Pro získání kolokvia je třeba získat z testu aspoň 70 %. Vědomosti studentů, kteří získali z testu 60-69 % budou následně prověřeny při ústní rozpravě. Pokud studenti získají z testu 59 % a méně, musí test opakovat.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/1441/podzim2015/SZ7BP_BiEV/
Předmět poskytuje odborný základ pro realizaci průřezového tématu Environmentální výchova. Obsahová náplň vychází ze čtyř tématických okruhů průřezového tématu Evironmentální výchova: 1. Ekosystémy 2. Základní podmínky lidského života 3. Lidské aktivity a problémy životního prostředí 4. Vztah člověka k prostředí Kolokvium bude uděleno na základě písemného testu a ústní rozpravy (viz výše). Na termín testu a ústní rozpravu je třeba se zapsat přes IS. Rozpravu lze vykonat pouze u vyučujícího, ke kterému student patří dle počátečního písmene svého příjmení.
Příslušnost studentů ke zkoušejícím pro období podzim 2016: studenti s příjmením na A-D (včetně): Doc. Sládek studenti s příjmením na F-L (včetně): Dr. Vodová studenti s příjmením na M – P (včetně): Dr. Ptáček studenti s příjmením na S-Ž (včetně): Doc. Hofmann.
Opakující studenti řeší včas ukončení předmětu s vyučujícím, ke kterému náleželi v minulém roce. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/SZ7BP_BiEV