SC4BK_PVMV Projection in multicultural education

Faculty of Education
Autumn 2017
Extent and Intensity
0/0/1.2. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Prerequisites (in Czech)
(( SC4BK_EKSP Environmental education && SC4BK_UEEV Introduction to environ. educ. && SC4BK_VPMV Selected multicult. problems )&&!NOWANY( SC4BK_ZDV Dramatic education , SC4BK_SPIT Mediation and probation ))
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course is part of the profiling builds on skills and experience of students. Continuing the themes of multicultural education, this time in the context of the research. Students will gain skills in the research in multicultural education and will be able to use the data for the design. Through the analysis of the findings in the areas of microwave penetration and choose the topic of the project, which process and present
Syllabus
  • Working in groups, the creation of research teams, briefing the research investigation, the planning exercise. Focal Group - presentation and implementation of research methods in the seminar, analysis of the research. Topics of multicultural education - a block of presentations, guests, performances, lectures, screenings of films and documents, discussion. Individual subject are chosen according to the current social situation (eg the issue of the Roma people, homophobia in schools, extremism among students, migration, ...) Presentation of work teams, presentation topics, and project research results.
Literature
  • GULOVÁ, Lenka. Asistent pedagoga, řízená diskuse a reflexe asistentů a výzkumníků (Assistant teacher, guided discussion and reflex assistants and researchers). In Edukace romských žáků v zrcadle výzkumných šetření. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2010, p. 95-99, 4 pp. ISBN 978-80-210-5148-5. info
  • NĚMEC, Jiří. Edukace romských žáků v zrcadle výzkumných šetření (The Education of the Romani Pupils in the Mirror of Research Probes). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 134 stran. ISBN 9788021051485. info
  • GULOVÁ, Lenka, Ema ŠTĚPAŘOVÁ and Zuzana BUCHTOVÁ. Evaluace předmětu Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí (Evaluation of course tutoring children from socially disadvantaged backgrounds). In Gulová a kol. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1st ed. Brno: Muni PRESS, 2010, p. 56 - 91, 35 pp. neuvádím. ISBN 978-80-210-5342-7. info
  • GULOVÁ, Lenka. Integrace a segregace v závěrečné reflexi (Integration and segregation in the final reflection). In Edukace romských žáků v zrcadle výzkumných šetření. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2010, p. 114-117. neuvádím. ISBN 978-80-210-5148-5. info
  • GULOVÁ, Lenka. Několik tezí k analýze výzkumných šetření (Several propositions for the analysis of surveys). In Gulová, L. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2010, p. 207-209. neuvádím. ISBN 978-80-210-5342-7. info
  • GULOVÁ, Lenka. Pedagogická praxe studentů pedagogické fakulty v prostředí afrického státu (Teaching students of the faculty practice in an African country). Acta humanica. Žilina: Katedra pedagogických štúdií FPV ŽU, 2010, Roč. 7, č. 3, 208 pp. ISSN 1336-5126. info
  • OBROVSKÁ, Lucie, Olga KUSÁ, Monika TANNENBERGEROVÁ and Lenka GULOVÁ. Představa učitelů o kvalitách ideálního žáka jako předpoklad ovlivňující učitelovo očekávání a hodnocení (Rebuilding of the qualities of an ideal teacher as a condition affecting the student teachers expectations and evaluation). In Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1. vyd. Brno: Muni PRESS, 2010, p. 110 - 121. ISBN 978-80-210-5342-7. info
  • NĚMEC, Jiří, Lenka GULOVÁ and Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Rodina a romská žena jako kontext porozumění (Family and Romany Wife as a Context for Understanding). In Edukace romských žáků v zrcadle výzkumných šetření. Brno: MUNI PRESS, 2010, p. 23-42. Sociálně pedagogický výzkum. ISBN 978-80-210-5148-5. info
  • GULOVÁ, Lenka. Výzkum zaměřený na andragogiku a gerontagogiku v kontextu sociální pedagogiky (Research on Adult Education and gerontagogiku in the context of social pedagogy). In Výzkum zaměřený na...: Základní směry výzkumu Katedry sociální pedagogiky PdF MU. Brno: Masarykova univerzita, 2010, p. 99 -108. Sociálně pedagogický výzkum. ISBN 978-80-210-5391-5. info
  • GULOVÁ, Lenka. Edukace žáků v multikulturní třídě (Education of pupils in multicultural class). 2009. info
  • GULOVÁ, Lenka. E-learningová lekce Sociální pedagogika. Brno: PdF MU, 2009. URL info
  • GULOVÁ, Lenka. Rozvojové projekty v Africe. 2009. info
Teaching methods
seminars
Assessment methods
During the semester students elaborate research investigation focused on the area of multicultural education, research within the chosen theme (issue, group, individual, etc.), research method and process issues. Based on the findings creates a project (project description, purpose, objective, outputs, activities, the logical framework matrix) from the field of multicultural education based on research in various areas. The project will be presented each team in the final presentation - a joint assessment of individual projects. research areas The situation of migrants in the Czech Republic Extremism in contemporary society, current situation in the Czech Republic - national minorities in this country, their status, perhaps discrimination, tolerance The situation of Roma in the Czech Republic and Europe Manifestations of anti-Semitism in Czech society World Religions Equal opportunities in society, gender Discrimination against certain groups in society The theme can be selected entirely their choice, as well as a research sample of respondents, research environment, methods, etc.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
General note: Předmět je povinnou součástí profilace Multikulturní a environmentální výchova.
Information on the extent and intensity of the course: 14 hodin.
Teacher's information
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=866
The course is also listed under the following terms Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2016, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2017/SC4BK_PVMV