PdF:SP4BP_SPE1 Specialisation - teaching Peop - Course Information
SP4BP_SPE1 Specialisation - teaching People with Behavioral Disorders 1
Faculty of EducationAutumn 2017
- Extent and Intensity
- 0/4/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SP4BP_SPE1/01: Thu 9:20–12:50 učebna 33, K. Červenka
- Prerequisites
- Passing the course SP4BP_ZSP5.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme PdF, B-SPD)
- Course objectives
- Students will improve their competences in teaching the pupils with behavioural disorders at the level of prevention as well as at the level of residential care. Competences for assessment, intervention and guiding in mainstream schools and residential care homes will be disscussed and trained.
- Syllabus
- Education of students with emotional and behavioural disorders and difficulties, inclusive approach, classification of EBD; development of EBD - pathway to conduct disorder.
- Literature
- required literature
- VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
- VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie (Introduction to special education of children with behavioural disorders). 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 128 pp. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. info
- HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 228 s. ISBN 8071788880. info
- Dítě v nesnázích :prevence, příčiny, terapie. Edited by Julian Elliot - Maurice Place. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 206 s. ISBN 80-247-0182-0. info
- PELIKÁN, Jiří. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 159 s. ISBN 9788024603452. info
- recommended literature
- VÍTKOVÁ, Marie and Věra VOJTOVÁ. Intervence jako sebepodpora u žáků s dispozicí k poruchám chování (Intervention as a self-support for students in risk of behavioural disorders). In Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. Brno: Paido, 2007, p. 161-172, 11 pp. edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-163-8. info
- VOJTOVÁ, Věra. Kázeňská politika školy (School discipline policy). Komenský. Brno: PdF, MU, 2005, 3/2005, No 3, p. 3-7. ISSN 0323-0449. info
- VOJTOVÁ, Věra. Formy integrativního vzdělávání žáků s poruchami chování ve Spolkové zemi Baden-Württenberg (Modality of inclusive education of students with behavioural disorders in Baden-Württenberg). In Integrativní speciální pedagogika, Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido, 2004, p. 423-426. ISBN 80-7315-071-9. info
- ONDRÁČEK, Petr. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo-- : informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. Vyd. 1. Praha: ISV, 2003, 170 s. ISBN 8086642186. info
- Teaching methods
- Seminar, individual work, group project, discussions.
- Assessment methods
- - active participation during lectures - invididual study of literature, written reflections of the literature - pairs - preparation of discussions on the texts - groups - preparation and realization of group activity - book presentation (in groups) - written test and oral exam
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
General note: Zapisují studenti etopedie a psychopedie. Rozvrh B. - Teacher's information
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2017/SP4BP_SPE1