SP4MK_S4c2 Special.: Counseling, Diagnosis and Intervention in Individuals with Behavioral Disorders 2

Faculty of Education
Autumn 2017
Extent and Intensity
0/0/3.3. 10 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable
Fri 13. 10. 7:30–14:40 učebna 5, Fri 20. 10. 7:30–14:40 učebna 5, Sat 4. 11. 7:30–14:40 učebna 52, Sat 18. 11. 7:30–14:40 učebna 52, Sat 25. 11. 7:30–14:40 učebna 52
Prerequisites
Specialisation in education of children with behavioural disorders SP4MK_S4c1.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Strategies for intervention of children with EBD will be taught in the subject.
Learning outcomes
Exam, project.
Syllabus
  • Okruhy: Case studies
  • Methods of intervention: drama, arte, social stories...
  • Assessment of intervetion
  • Expressive therapy Intervention topics
Literature
    required literature
  • VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi (Intervention for Inclusion). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 256 pp. ISBN 978-80-210-6645-8. info
  • VOJTOVÁ, Věra and Marie PAVLOVSKÁ. Intervenční dimenze dramatické výchovy (Intervention dimension of drama education). In Vojtová, V.; Pavlovská, M. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1st ed. Brno: MuniPress, 2013, p. 47 - 56. ISBN 978-80-210-6518-5. info
  • VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 pp. ISBN 978-80-210-6134-7. info
  • JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 141 stran. ISBN 9788073675905. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak přežít vztek, zlost a agresi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 154 s. ISBN 8024708183. info
    recommended literature
  • RIEGER, Zdenek. Návrat k rodině a domů – příprava na odchod z ústavní péče. Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-544-8
  • ČÍRTKOVÁ, Ludmila. Policejní psychologie. Plzeň: Aleš Čeněk, 2006, 309 s. ISBN 8086898733. info
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2004, 197 stran. ISBN 8024705869. info
  • Krizová intervence. Edited by Daniela Vodáčková. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 543 s. ISBN 80-7178-696-9. info
Teaching methods
Class discussion, projects in team,reading, practicing expressive therapy. Case management.
Assessment methods
Exam, project
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 40 hodin.
Teacher's information
http://www.ped.muni.cz/wsedu
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2017/SP4MK_S4c2