PdF:ITIk02 Informační technologie 2 - Informace o předmětu
ITIk02 Informační technologie 2
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Martin Dosedla, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Karel Picka, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Ing. Martin Dosedla, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Martin Dosedla, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ITIk02/01: Pá 5. 10. 8:00–9:50 učebna 28, Pá 19. 10. 18:00–19:50 učebna 28, Pá 30. 11. 12:00–13:50 učebna 28, Pá 14. 12. 8:00–9:50 učebna 28, K. Picka
- Předpoklady
- Splnění předmětu Informační technologie 1.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem je seznámit budoucí učitele 1. stupně ZŠ se základy programování, zpracováním dat a robotickými stavebnicemi. Student se naučí pracovat s různými typy dat, algoritmizovat a programovat na elementární úrovni, používat při řešení problémů abstrakci a generalizaci. Dále se naučí navrhnout využití interaktivní tabule a interaktivní prvků na základní škole a zpracovat samostatně studijní e-learningový materiál.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu budou studenti schopni:
- pracovat s daty různého charakteru (nominální, ordinální, intervalové) a tato data prezentovat tabelárně, graficky a pomocí kvantitativních ukazatelů;
- rozumět formálním zápisům dat, na základě dat vyslovit tvrzení;
- popsat problém vlastními slovy a dokáže vybrat podstatné vlastnosti předmětu či jevu pro vytvoření algoritmu;
- vysvětlit jednotlivé kroky symbolického zápisu algoritmu;
- navrhnout počítačový program v dětském blokově orientovaném jazyce k vyřešení jednoduchého problému a upravit jej pro podobný problém;
- otestovat program, odhalit a opravit chyby;
- rozpoznat opakující se vzory a podmínky – vytvářet cykly a větvení;
- použít řazení příkazů, opakování podprogramy a ke spouštění programů události;
- pracovat s robotickými stavebnicemi;
- programovat činnost robota;
- vést výuku programování a robotiky na 1. stupni ZŠ;
- navrhnout využití interaktivní tabule a interaktivní prvků na základní škole;
- prakticky vytvořit interaktivní studijní materiál a prezentovat jej;
- ovládat základy práce s interaktivními prvky a přípravou podpůrných materiálů pro výuku;
- efektivně využívat multimediální výukové materiály;
- pracovat efektivně s informačními zdroji;
- znát zásady tvorby e-learningových studijních materiálů včetně principu činnosti LMS systémů;
- zpracovat samostatně studijní e-learningový materiál. - Osnova
- 1. Práce s daty různého charakteru (tabulky, grafy, aj.), přepis dat z jednoho druhu reprezentace do jiného, vyvozování informací z dat, digitalizace dat.
- 2. Základy algoritmizace a programování. Sestavování jednotlivých kroků symbolického zápisu algoritmů, čtení programů, jejich testování a odstraňování chyb, orientace v blokově orientovaném dětském programovacím jazyce. Řazení příkazů, práce s programovacími strukturami: cykly, podmínky, podprogramy. Práce s objekty, spouštění programů událostmi, komunikace mezi objekty.
- 3. Základy práce s robotickými stavebnicemi a hračkami (sestavení a oživení robota, vytváření programu pro robota, práce se senzory).
- 4. Informační technologie v praxi učitele základní školy, využití interaktivních didaktických prostředků (interaktivní tabule, tablety, aj.) ve výuce na 1. stupni základní školy, příprava interaktivních prezentací s multimediálními prvky, multimediální učebnice a vzdělávací metody využívající ICT.
- 5.E-learningové vzdělávání, E-learningové systémy a jejich využití ve výuce základních škol, principy tvorby e-learningových kurzů s využitím zpětnovazebních prvků pro vzdělávání na ZŠ, příprava kurzů a jeho správa.
- 6. Zpracování informací pro přípravu vzdělávacích a odborných materiálů, zdroje, citace, zpracování tabulkových a databázových dat, zpracování multimediálních dat.
- Literatura
- DOSTÁL, J. Interaktivní tabule: Příručka plná otázek a odpovědí užitečných pro úspěšné využívání interaktivní tabule nejen ve vzdělávání. Olomouc, 2012, 66 s. ISBN 978-80-87658-00-0
- MAREŠ, J. Člověk a vzdělání v informační společnosti :[vzdělávání a život v komputerizovaném světě]. Edited by Petr Sak. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 290 s. ISBN 9788073672300.
- DOSEDLA, Martin, Gabriela ŠTĚPÁNOVÁ, Martin KUČERA a Roman FOUČEK. Kurz: SZ7BP_DTI2 - Informační technologie 2 - prezenční studium. In Katedra technické a informační výchovy - elmood.ped.muni.cz. 2014.
- DRLÍK, M., KAPUSTA, J., MESÁROŠOVÁ, M. a ŠVEC, P. Moodle Kompletní průvodce tvorbou a správou elektronických kurzů. Computer Press, 2015, ISBN 978-80-251-3759-8
- KORVINY, P. Moodle pro začínající uživatele. Slezská univerzita v Opavě, 2006
- ZLÁMALOVÁ, H. Distanční vzdělávání a eLearning. Univerzita J.A. Komenského, 2008, 142 s.
- The LEAD Project. (2013). Programování pro děti: naučte se programovat při tvorbě skvělých her. Brno: Computer Press.
- ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning učení (se) s online technologiemi. Wolters Kluwer, 2012, 248 s., ISBN 978-80-7357-903-6
- HLAVATÝ, J. Didaktická technika pro učitele, Vydavatelství VŠCHT, 2002, 119 s., ISBN 8070704793
- DOSTÁL, J. Tvorba výukových materiálů. Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 9788024427836
- Výukové metody
- Přednášky, diskuze, praktické ukázky, cvičení, samostudium.
- Metody hodnocení
- - aktivita a plnění úkolů během výuky,
- úspěšný test,
- splnění domácích úkolů (zpracování interaktivní prezentace, zpracování e-learningového kurzu a jeho obhajoba) - Informace učitele
- http://elmood.ped.muni.cz
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/ITIk02