RJ2017 Didaktika literárního textu 1

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/1/0. v kombinovaném studiu 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Olga Bobrzyková (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RJ2017/01: Pá 5. 10. 16:00–17:50 učebna 53, Pá 19. 10. 16:00–17:50 učebna 53, Pá 2. 11. 16:00–17:50 učebna 53, Pá 16. 11. 16:00–17:50 učebna 53, Pá 30. 11. 16:00–17:50 učebna 53, Pá 14. 12. 16:00–17:50 učebna 53, O. Bobrzyková
Předpoklady
Předmět navazuje na Didaktiku ruského jazyka.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s různými typy literárních útvarů (např. pořekadla, rozpočítadla, krátká povídka, bajka, báseň, úryvek z románu) a možnostmi jejich využití ve výuce. Důležitou součástí semináře je naučit studenty strategie výběru literárního textu v souladu s jejich jazykovými znalostmi a využívat různé aktivity pro práci s literárním textem.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu budou studenti schopni zvolit vhodný literární text v souladu s jazykovými znalostmi žáků a využívat různé aktivity pro práci s literárním textem.
Osnova
  • 1. Strategie výběru literárního textu pro práci s různými věkovými skupinami studentů. 2. Možnosti výběru literárního textu v souvislosti s jazykovou úrovní studentů. 3. Role motivace ve výběru literárního textu. 4. Postupy práce s literárním textem. Možnosti a strategie. 5. Aktivity pro přípravu k práci s literárním textem. 6. Postupy pro čtení literárního textu. 7. Strategie pro práci s pochopením textu. 8. Cvičení, aktivity, kontrola porozumění literárního textu. 9. Specifika práce s prozaickým textem. 10. Specifika práce s poetickým textem. 11. Jazykové aktivity při práci s literárním textem. 12. Pragmatické a sémantické strategie při práci s textem.
Literatura
  • EIBENOVÁ, Klaudia, Mojmír VAVREČKA a Irena EIBENOVÁ. Hry ve výuce ruštiny : jazykové hry, hádanky k rozvoji řeči, dramatizace pohádek, tematické slovníčky : A1-B2. 1. vyd. Brno: Edika, 2013, 188 s. ISBN 9788026603658. info
  • EIBENOVÁ, Klaudia a Hana ŽOFKOVÁ. Pojechali : čítanka 2 : A2 : čítanka ruských textů pro čtenáře druhého stupně základní školy a nižších ročníků víceletých gymnázií. 1. vydání. Praha: redakce SPL - Práce, 2011, 119 stran. ISBN 9788073610678. info
  • EIBENOVÁ, Klaudia a Hana ŽOFKOVÁ. Pojechali : čítanka 1 : A1 - čítanka ruských textů pro začínající čtenáře mladšího a středního školního věku základní školy a nižších ročníků víceletých gymnázií. 1. vyd. Úvaly: Albra, 2009, 103 s. ISBN 9788073610609. info
Výukové metody
Studenti budou aktivně zpracovávat přípravy ke zvolenému tématu na základě vybraných ukázek textu a vytvářet metodické listy pro práci s literárním textem ve výuce ruštiny.
Metody hodnocení
Studenti nastudují povinnou literaturu a na základě studijních opor zpracují metodický list na zvolené téma.
Vyučovací jazyk
Ruština
Informace učitele
https://educoland.muni.cz/rusky-jazyk-a-literatura/nove-metody/ruska-autorska-pohadka-ve-vyuce-rj/
Studenti: - jsou schopni vyhledat a použít ve výuce literární text odpovídající náročnosti a věkové skupině žáků, - jsou schopni zvolit aktivitu a výukový postup pro práci s literárním textem na hodině ruštiny, - jsou schopni vytvořit metodický list odrážející teoretické znalosti předmětu uplatněné v praktickém vyučování, - jsou schopni prezentovat a obhájit zvolené výukové strategie v rámci vlastního výstupu ve výuce semináře.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.