PdF:IVc709 Koncepty a principy behaviorál - Informace o předmětu
IVc709 Koncepty a principy behaviorální analýzy
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/3.7. 45 hodin. 8 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Chrapková (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Mgr. Ivana Trellová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Asistent behaviorálního analytika - akreditovaný kvalifikační kurz (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty se základními pojmy, koncepty a principy behaviorální analýzy. Studenti se naučí aktivně pracovat s pojmy jako např. ABC analýza, posilnění, oslabování, trest, kontrola stimulu, tvarování, řetězení, motivující úkoly, verbální chování, atd.
Předmět představuje historii a vývoj behaviorálních teorií a rozvíjí teoretické a konceptuální porozumění vědního oboru aplikovaná behaviorální analýza. Zabývá se historií respondentního a operantního podmiňování, vzájemnou podmíněností jednotlivých projevů chování a jejich posloupností. Představuje principy analýzy úkolů a analýzy vzájemných vztahů mezi antecedenty, projevy chování a jejich následky (tzv. A-B-C analýza). Dále předmět seznamuje s principy tvarování a řetězení chování, základními přístupy ke zvyšování nebo snižování výskytu projevů určitého chování a základy rozvoje verbálního chování. - Výstupy z učení
- Absolvent předmětu dokáže vymezit pokročilé charakteristiky oboru behaviorální analýza a popsat historii a vývoj behaviorálních teorií. Absolvent se orientuje v pokročilé odborné terminologii aplikované behaviorální analýzy. Dokáže popsat a zařadit roli behaviorálního analytika a jeho asistenta v behaviorálně analytické intervenci a rozumí rozdílným úkolům jednotlivých behaviorálně analytických povolání v rámci zdravotnického systému. Absolvent dokáže popsat a vysvětlit principy učení a chování dle behaviorální vědy a porozumět funkčním vztahům mezi antecedenty, chováním a následky chování (ABC model). Absolvent zná a prakticky používá techniky nácviku sociální komunikace dle analýzy verbálního chování.
- Osnova
- Seznámení se se sylaby, Behaviorální analýza - definující charakteristiky, struktura publikací v JABA
- Model respondentního podmiňování, chování, třídy odpovědí, stimuly a třídy stimulů, model operantního podmiňování (ABC analýza), operantně-respondentní interakce
- Mentalizmus, soukromé události
- Teoretická, základní a aplikovaná behaviorální analýza
- Posilnění
- Oslabování, dlejší účinky oslabování, spánní obnova chování
- Trest
- Kontrola stimulu, diskriminace stimulu a generalizace, prompt odpovědi a prompt stimulu
- Tvarování
- Řetězení, analýza úkolu
- Motivující úkoly
- Verbální chování
- Funkční vztahy, chování ovlivněné vztahy mezi chováním a prostředím, chování řízené pravidly
- Rovnocennost stimulů
- Závislost mezi chováním a prostředním, behaviorální kontrast
- Literatura
- povinná literatura
- COOPER, John O., Timothy E. HERON a William L. HEWARD. Applied behavior analysis. Second edition. Harlow: Pearson, 2014, iv, 751. ISBN 9781292023212. info
- Výukové metody
- seminář, diskuze
- Metody hodnocení
- písemná zkouška
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/IVc709