SPDC007 Metodologie 2

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/0. 15 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Vendula Sunková (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Metodologie 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit a rozšířit znalosti z předmětu Metodologie 1, zejména ve vztahu k metodologii a technikám, které studující využijí při zpracování svého dizertačního výzkumu. Pozornost bude věnována také prezentaci výzkumných dat a zjištění v samotném textu dizertace. V oblasti kvalitativního výzkumu se studující seznámí se specifiky, která provázejí vstup do terénu, sběr a zpracování dat. V rámci zpracování kvantitativních dat budou studenti schopni pracovat se statistickým souborem, statistickou jednotkou, mírami centrální tendence (průměr, medián, modus) a mírami rozptylu (variační rozpětí, rozptyl, směrodatná odchylka). Dokáží poukázat na rozdíly v používání parametrických a neparametrických statistických metod a provést základní operace inferenční statistiky. Naučí se pracovat se základními funkcemi ve statistickém programu (STATISTICA, SPSS). Studující nabydou zkušenosti také s prezentací výzkumných zjištění na veřejném fóru (odborné konferenci).
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- reflektovat ve vlastním výzkumu specifika, která provázejí vstup do terénu, sběr a zpracování dat a také prezentaci výzkumných zjištění ve speciální pedagogice
- používat techniky sběru a zpracování dat, které studující využijí při zpracování svého disertačního výzkumu
- prezentovat výzkumná data a zjištění v samotném textu disertace
- prezentovat vlastní výzkumná zjištění v rámci národních nebo mezinárodních odborných konferencí
Osnova
  • Obsahové okruhy
  • Vstup do terénu a vztah s informanty jako klíčový moment kvalitativního výzkumu
  • Teoretická saturace a metoda konstantního srovnávání
  • Teoretická citlivost a zdroje teoretické citlivosti
  • Analýza kvalitativních dat a výstupy z kvalitativního výzkumu
  • Procedury pro zpracování kvantitativních dat, včetně využití statistických metod
  • Základy práce se statistickým softwarem SPSS, případně STATISTICA
  • Procedury pro zpracování dat ze smíšeného výzkumu
  • Zásady prezentace výzkumných poznatků na odborných konferencích
Literatura
    povinná literatura
  • Rumrill, P. D., Cook, B. G., & Wiley, A. L. (Eds.). (2011). Research in special education: Designs, methods, and applications. Charles C Thomas Publisher.
  • ŠEĎOVÁ, Klára a Roman ŠVAŘÍČEK. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost, 2013, roč. 23, č. 4, s. 478-510. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-4-478. Full text info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 stran. ISBN 9788024753263. URL info
  • Bruce, S., & Pine, G. (2010). Action research in special education. Columbia University: Teacher Collage
  • Kratochwill, T. R., & Levin, J. R. (2014). Single-case intervention research: Methodological and statistical advances. American Psychological Association.
    doporučená literatura
  • CHARMAZ, Kathy. Constructing grounded theory. 2nd ed. Los Angeles: Sage, 2014, xxi, 388. ISBN 9780857029133. info
  • KNECHT, Petr a Dominik DVOŘÁK. Etika vědecké práce a publikování pro mírně pokročilé. Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost o.s., 2013, roč. 23, č. 4, s. 554-578. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-4-554. URL info
  • MAREŠ, Petr, Ladislav RABUŠIC a Petr SOUKUP. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 508 s. ISBN 978-80-210-6362-4. Projekty Nakladatelství Munipress info
  • Řiháček, T. et al. (2013) Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. MU.
  • HLAĎO. Recenze knihy CHRÁSKA, M., KOČVAROVÁ, I. Kvantitativní design v pedagogických výzkumech začínajících akademických pracovníků. In Pedagogická orientace. 2016, s. 146–152. ISSN 1211-4669. info
  • Creswel, J. W. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Fifth edition. Los angeles: University of Nebraska–Lincoln.
  • KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Translated by Marie Černá. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010, 151 stran. ISBN 9788074190339. info
  • Delamont, S. Fieldwork in educational settings: Methods, pitfalls and perspectives. Psychology Press, 2002.
  • Chenail, R. J. Jak srovnat kvalitativní výzkum do latě. Biograf Bulletin, 1998, 16.1998: 29-37.
  • Louis, C., Lawrence, M., & Keith, M. (2007). Research methods in education. New York: Routledge.
Výukové metody
Seminář, praktické zpracovávání části disertační práce.
Metody hodnocení
Předložení metodologické kapitoly dizertační práce a rozprava o způsobu zpracování dat. Konzultace prvních výsledků vlastního výzkumu a způsobu jejich zpracování. Prezentace prvních výsledků dizertace na veřejném fóru.
Informace učitele
http://www.ped.muni.ce/wsedu
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.