PdF:SPk404 Obor: Surdopedie - Informace o předmětu
SPk404 Obor: Surdopedie
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S) (2)
- Cíle předmětu
- Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen definovat specifika péče o osoby se sluchovým postižením od narození do konce života. Prohloubí si znalosti získané v předmětu Základy surdopedie a bude se umět orientovat v možnostech diagnostiky sluchových vad; bude umět vyjmenovat typické odchylky ve vývoji řeči u osob se sluchovým postižením; bude umět odůvodnit potíže při čtení s porozuměním u těchto osob a znát zvláštnosti jejich písemného projevu; bude se orientovat v možnostech kompenzace sluchových vad a bude umět vyjmenovat kompenzační pomůcky využívané osobami se sluchovým postižením. Zároveň si osvojí jednoruční i dvouruční prstovou abecedu, Lormovu abecedu a základy českého znakového jazyka na jednoduché konverzační úrovní v základních oblastech. Požadavky budou upřesněny na začátku semestru.
- Výstupy z učení
- • student zná specifika péče o osoby se sluchovým postižením od narození do konce života;
• má teoretické znalosti a praktické dovednosti v oblasti edukace dětí a žáků se sluchovým postižením;
• zná možnosti tlumočení z/do znakového jazyka;
• umí popsat způsob péče možnosti komunikace u osob s duálním smyslovým postižením. - Osnova
- • Úvod do surdopedie – vymezení základních terminologických pojmů.
- • Sluch.
- • Řeč, hlas, artikulace jedinců se sluchovým postižením.
- • Komunikace.
- • Sluchová protetika.
- • Raná péče – zajištění včasné intervence.
- • Možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením.
- • Komunita Neslyšících.
- • Sluchová vada a další kombinovaná postižení.
- • Historie péče o jedince se sluchovým postižením.
- Literatura
- povinná literatura
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. Praha: Portál, 2012, 159 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
- doporučená literatura
- Zákon o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob. Předpis č. 423/2008 Sb., Úplné znění zákona č. 155/1998 Sb., o znakové řeči a o změně dalších zákonů, jak vyplývá ze změn provedených zákonem č. 384/2008 Sb.
- JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 9788026209447. info
- KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikační systémy sluchově postižených. 1. vydání. Praha: Beakra, 2014, 375 stran. ISBN 9788090386327. info
- HORÁKOVÁ, Radka. Uvedení do surdopedie. In Pipeková, J. et. al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené. Brno: Paido, 2010, s. 141-156, 15 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-7315-198-0. info
- ŠKODOVÁ, Eva, Ivan JEDLIČKA a KOL. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s. ISBN 978-80-7367-340-6. info
- LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003, 156 s. ISBN 8073150387. info
- HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1999, 395 s. ISBN 8072160966. info
- HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1998, 321 s. ISBN 8072160753. info
- neurčeno
- STRNADOVÁ, Věra. Jaké je to neslyšet : doplňková četba pro studenty speciální pedagogiky. Illustrated by Z. Košátková. 1. vyd. Praha, 1995, 165 s. info
- Výukové metody
- Studium odborného textu, průběžné testování, diskuse nad odborným textem a praktickými ukázkami. Zpracování případové studie jedince se sluchovým postižením dle pokynů vyučujícího.
- Metody hodnocení
- Student v průběhu semestru absolvuje průběžné testování (online) a zpracuje seminární práci. Téma a forma budou upřesněny vyučujícím: studium odborného textu, myšlenková mapa, případová studie. Informace budou aktualizovány v Interaktivních osnovách v Informačním systému MU.
- Informace učitele
- www.detskysluch.cz
www.cktzj.com
www.ruce.cz
www.ticho.cz
www.pevnost.com
www.lorm.cz
www.teiresias.muni.cz
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SPk404