VZkB11 Biologie člověka a základy zdravovědy 1

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VZkB11/01: Pá 20. 9. 13:00–15:50 učebna 36, Pá 27. 9. 8:00–10:50 učebna 36, Pá 4. 10. 11:00–13:50 učebna 36, Pá 6. 12. 14:00–16:50 učebna 36, L. Adámková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
K cílům předmětu patří získání základních poznatků o stavbě a funkci lidského organismu, podání přehledu ontogenetických období, základních infekčních onemocnění a důležitých neinfekčních chorob hromadného výskytu v dětském věku (srdečně-cévní a nádorová onemocnění, cukrovka, alergie). Předmět přináší syntetické informace z oblasti medicínských oborů upravené pro potřeby posluchačů pedagogické fakulty. Tyto poznatky jsou skloubeny se zásadami dobré pedagogické praxe, s důrazem na samostatné a zodpovědné rozhodování pedagoga v případě ohrožení zdraví či života dítěte. Důraz je kladen na holistické pojetí zdraví a včasné rozpoznání jeho poruch a preventivní opatření.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu bude student: schopen vysvětlit souvislosti mezi ontogenetickými obdobími a typickými onemocněními daného věku; posoudit rizikové faktory v dětském věku a dospívání; orientovat se v problematice etiologie, prevence a léčby nemocí dětského věku; vysvětlit příznaky a příčiny stavů ohrožujících zdraví a život děti i dospělých a navrhne preventivní opatření vzniku chronických neinfekčních chorob; poznat nejčastější poruchy ve struktuře a funkci regulačních soustav a chápe důsledky těchto poruch pro výkonnost lidského jedince, zejména v dětském věku; získané znalosti dokáže student využívat v pedagogické práci a při výchově dětí; chápat specifické potřeby dětského organismu;
Osnova
  • Obsah přednášek: 1. a 2. Základní pojmy, růst a vývoj, rozdělení ontogenetického vývoje, sekulární trend. Prenatální vývoj (oplození, rýhování, embryonální období, embryopatie, plodové období, plod, plodové obaly, plodová voda, placenta, fetopatie, těhotenství, mnohočetná těhotenství, rizikové těhotenství).
  • 3. a 4. Porod (doby porodní, porodní plán, porodnice, porod doma). Vrozené vývojové vady. Novorozenec (charakteristika fyziologického a rizikového novorozence), nemoci dětského věku.
  • 5. a 6. Kojenec (charakteristika kojence, kojení a jeho význam). Batole (charakteristika batolete), nemoci dětského věku.
  • 7. Předškolní věk (charakteristika předškoláka, dentice, školní zralost). Mladší školní věk (charakteristika mladšího školáka). Starší školní věk (charakteristika staršího školáka), nemoci dětského věku.
  • 8. a 9. Adolescence a puberta (fáze puberty, hormonální aktivita v pubertě). Nemoci dětského věku. Další vývojová období (dospělost, zralost, střední věk, stáří)
  • 10. a 12. Biologické zákonitosti (vývoj orgánů, posouzení tělesného vývoje dítěte, typy tělesné stavby, současné vývojové změny). Hierarchie živých soustav, buňka, tkáň. Stavba a funkce jednotlivých orgánových soustav.
  • Obsah cvičení: 1. a 2. Oplození a prenatální vývoj člověka - výukový videopořad s doplňkovým výkladem, diskuse.
  • 3. a 4. Porod - výukový videopořad s doplňkovým výkladem, vyšetřování těhotných, základy prenatální diagnostiky.
  • 5. a 6. Asistovaná reprodukce, problematika dárcovství oocytů, videopořady s výkladem a diskusí. Ukázky z teratologie – demonstrace, portály k prevenci vrozených vývojových vad.
  • 7. - 8. Předškolní a školní věk – vliv školního prostředí na zdraví žáků; školní nábytek – vady páteře, vady zraku – základní vyšetřovací metody; vliv obuvi na klenbu nohy – vyšetření klenby nohy.
  • 9. Alergie v dětském věku a škola.
  • 10. Adolescence a puberta – výukový videopořad s doplňkovým výkladem, diskuse.
  • 11. Exkurze – anatomické muzeum. 12. Exkurze – transfuzní stanice.
Literatura
    povinná literatura
  • DYLEVSKÝ, Ivan. Základy funkční anatomie. Olomouc: Poznání, 2011, 332 stran. ISBN 9788087419069. info
  • VOLF, Vladimír a Hana VOLFOVÁ. Pediatrie I pro 2. ročník středních zdravotnických škol. 3., dopl. vyd. Praha: Informatorium, 2003, 112 s. ISBN 8073330210. info
  • VOLF, Vladimír a Hana VOLFOVÁ. Pediatrie 2 : pro 3. ročník středních zdravotnických škol. 3. dopl. vyd. Praha: Informatorium, 2003, 240 s. ISBN 8073330237. info
  • MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 269 s. ISBN 8071848670. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a cvičení. Přednášky jsou zpracovány formou prezentací a doplněné odkazy na doporučenou studijní literaturu a internetové zdroje. Dílčí témata cvičení jsou prezentována pomocí didaktických prostředků a pomůcek.
Metody hodnocení
Zpracování a prezentace zadaných seminárních úkolů, závěrečný znalostní test.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.