PdF:XCJp01 Into. to Culture and Phonetics - Course Information
XCJp01 Introduction to Language Culture and Phonetics of Czech Language
Faculty of EducationAutumn 2019
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Petra Rozbořilová
Supplier department: Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- XCJp01/01: Wed 8:00–9:50 učebna 72, H. Křížová
XCJp01/02: Thu 13:00–14:50 učebna 39, H. Křížová - Prerequisites
- Maturity exam from the Czech language and literature is expected.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Pre-school Teacher Training (programme PdF, B-PMP)
- Course objectives
- Obsah semináře je koncipován v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání, který požaduje rozvoj komunikativních kompetencí žáků zaměřujících se na ovládání řeči v běžných životních situacích a ovládání dovedností předcházejících čtení a psaní. Cílem předmětu je orientace v otázkách jazyka, jeho podstaty a funkce, rozvrstvení jazykovědy a poznání českého národního jazyka v jeho vývoji a současné stratifikaci. Studující poznávají jazyk v jeho normě a kodifikaci, seznamují se s kodifikační a jinou odbornou literaturou zachycující jazykovou správnost, je kladen důraz na slohovou vytříbenost komunikace. Při poznávání fonetické stránky jazyka se soustřeďuje studium na náležitou ortoepii v komunikaci, na členění souvislé řeči a na další fonetické a fonologické jevy naší komunikace. Požaduje se výborná znalost českého pravopisu.
- Learning outcomes
- At the end of the course the student will be able to: recognize the Czech national language in its development and current stratification; explain the classification of Czech consonants and vowels; distinguish phonetic and phonological phenomena of our communication.
- Syllabus
- 1) The concept of the language culture. Oral and written language. 2) The basic expectations of the language culture, the requirements for cultivated communication on behalf of the speech culture. Formality and informality in social communication. 3) The usage, standard, codification; the term of language correctness and style refinement; the correctness in grammar, orthography and pronunciation. The most common language mistakes. The basic literature about the Czech language, the codification handbooks. 4) The phonetic structure of the language, phonetics and phonology. 5) The acoustic structure of the language; orthophony and orthoepy. 6) Speaking - physiology and analysis 7) Sounds - their articulation and classification; syllables. 8) The segmentation of coherent speech – the pause, intonation, cadence. 9) Sound means in coherent speech. 10) The formal pronunciation of vowel and consonant clusters in coherent speech. 11) The acoustic structure of the Czech language and its graphical building; orthography.
- Literature
- required literature
- Pravidla českého pravopisu. Praha: Academia, 2005, 391 pp. ISBN 80-200-1327-X. info
- KOLÁŘOVÁ, Ivana. Český jazyk: [pro studující učitelství 1. stupně základní školy]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 296 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4733-586.
- HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ, Diana SVOBODOVÁ and Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vydání čtvrté, upravené. [Odry]: Vade mecum Bohemiae, 2010, 375 stran. ISBN 9788086041377. info
- recommended literature
- ONDRÁŠKOVÁ, Karla, Helena STRAKOVÁ and František KALANDRA. Cvičení z českého jazyka. Pravopis. (Training in the Czech Language. Orthography.). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 73 pp. ISBN 80-210-2999-4. info
- STRAKOVÁ, Helena and František KALANDRA. Jak psát bez chyb, aneb, I pravopis se dá naučit : přehledné a srozumitelné objasňování pravopisu ve výkladové části, texty na procvičení a upevnění správných jazykových návyků, klíč - diktáty. Vyd. 1. Brno: Cerm, 2011, 212 s. ISBN 9788072047338. info
- HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ, Eva MINÁŘOVÁ, Květoslava KLÍMOVÁ, Karla ONDRÁŠKOVÁ and Ivana KOLÁŘOVÁ. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy (The Dictionary of Linguistic Terminology to the Czech Language Textbooks for the primary and for the first classes of the secondary schools). 1st ed. Brno: Nová škola, 2001, 108 pp. ISBN 80-7289-032-8. info
- Teaching methods
- The type of tuition: a seminar. Continuous written checks will be set during the study period (there are two attemps on each written check): 1. Check of knowledge of the Czech rules of orthography 5 orthographical mistakes in 100 words are allowed. 2. Overview of Czech sounds phonetic transcription and classification of sounds in Czech. Five mistakes are allowed. 3. Passing of tests in IS MU required, 70 % right answers needed.
- Assessment methods
- The subject ends with an exam. To finish the subject there are compulsory continuous checks during the term. Dates of these checks will be announced at the beginning of the term. Fulfilling of these continuous checks is compulsory for applying for the exam. Attendance at consultations is compulsory. The exam has a written form. Students must obtain at least 70 % right answers.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 0.
- Enrolment Statistics (Autumn 2019, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2019/XCJp01