PdF:CJ3BP_JJAT Jazyková analýza textu - Informace o předmětu
CJ3BP_JJAT Jazyková analýza textu
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJ3BP_JJAT/01: St 19:00–19:50 učebna 41, A. Veřmiřovský
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Cíle předmětu
- Cíle semináře:
(a)shrnutí a praktická aplikace získaných poznatků z lingvistických a disciplín, systematická všestranná analýza jazykových textů, zejména z pohledu fonetického, lexikálního, morfologického a pravopisného;
(b)analýza nejčastějších pravopisných chyb (interpunkce, psaní velkých písmen, správné psaní souhláskových skupin…), tvaroslovných jevů (variantnost koncovek substantiv, variantní tvary sloves, správné psaní a užívání zájmen, skloňování a správné psaní tvarů číslovek…);
(c) rozvoj schopnosti vhodnému užívání slov, sousloví a dalších víceslovných jednotek slovní zásoby, volbě vhodného výrazu mezi výrazy konkurenčními;
(d) rozvoj schopnosti opravit chyby pravopisné a tvaroslovné, ale též nahradit nevhodný výraz v textu výrazem funkčním, tj. provést komplexní jazykovou úpravu textu s chybami a nedostatky. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu schopen:
(a) provést korekturu textu, identifikovat chyby a nedostatky a vysvětlit je;
(b) opravit stylizační nedostatky v textu;
(c) analyzovat zvukovou stránku textu na základě přečtení a správné výslovnosti, provést rozbor fonémů, identifikovat změny výslovnosti v souvislém textu (spodobu znělosti a místa artikulace);
(d) vysvětlit tvaroslovnou stavbu slova, identifikovat ve slově formanty gramatické a tvarotvorný základ;
(e) provést slovotvornou analýzu slova a komplexní rozbor jeho morfematické stavby;
(f) identifikovat v textu víceslovné pojmenování (sousloví nebo frazém). - Osnova
- 1. Cíle a metody komplexního jazykového rozboru.
- 2. Pravopisné jevy v textu, jejich vysvětlení; oprava pravopisných chyb a jejich zdůvodnění.
- 3. Pravopisné problémy související se zvukovou stránkou jazyka – pravopis zdvojených hlásek, souhláskových skupin.
- 4. Zvuková stránka textu. Změny výslovnosti v souvislém textu. Analýza fonémů.
- 5. Vybrané problémy tvaroslovné:
- – obtížné jevy ve skloňování substantiv domácích a přejatých;
- – tvary zájmen, druhy zájmen; některé problémy při určování druhů zájmen; užívání tvarů zájmen přízvučných (důrazových) a nepřízvučných (předklonek a příklonek);
- – slovesné tvary a jejich možné funkce ve větě;
- – hláskové alternace při tvoření gramatických tvarů, jejich vysvětlení s využitím znalostí ze slavistiky a staroslověnštiny;
- – komplexní tvarotvorný rozbor ohebných slov, vyčlenění jednotlivých morfémů (kořen, kmen, koncovka, tvarotvorný základ).
- 6. Slovotvorné prostředky a slovotvorné postupy v češtině. Poznávání slov s konkrétním slovotvorným formantem v textu. Významy slovotvorných formantů, nejvíce produktivní formanty v češtině. Odlišnost prefixace, sufixace a cirkumfixace u konkrétních slov v textu. Univerbizáty a jejich funkce v textu. Kompozita v textu. Funkce a hodnocení stylového zabarvení hybridních kompozit v českých textech. Slovotvorná analýza.
- 7. Stavba slova a využití postupů slovotvorné a tvarotvorné analýzy.
- 8. Využití slov z různých vrstev slovní zásoby v textu, zvážení jejich konkurence. Využití synonym s různým stylovým zabarvením. Důsledky a příčiny spojení antonym v textu. Využití opakovaných výrazů, popř. konkurence opakovaného pojmenování s jeho nahrazení zájmenem nebo jeho elipsou.
- 9. Syntaktické funkce slovních druhů. Vyjadřování syntaktických vztahů a významů ve větě prostředky lexikálními a gramatickými.
- 10. Možnosti využití textů Českého národního korpusu při analýze jazykových jevů a ověřování četnosti jejich výskytu.
- Literatura
- povinná literatura
- ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 325 s. ISBN 80-04-24305-3. info
- doporučená literatura
- Jak využívat Český národní korpus. Edited by František Čermák - Renata Blatná. Vydání první. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2005, 181 stran. ISBN 8071067369. info
- ČECHOVÁ, Marie, Karel OLIVA a Petr NEJEDLÝ. Hrátky s češtinou. 2. rozš. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 245 s. ISBN 80-85866-84-6. info
- ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 380 s. ISBN 80-85866-12-9. info
- ČECHOVÁ, Marie a Karel OLIVA. Hrátky s češtinou : jazyková a slohová cvičení. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1993, 144 s. ISBN 8004251285. info
- neurčeno
- HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 48 s. ISBN 80-210-2557-3. info
- Výukové metody
- Seminář:
1. Aktivní analytická práce studentů při rozboru textů, aktivní syntetická práce studentů při výkladu jazykových jevů, diskuse o odborných problémech předmětu.
2. Čtení s porozuměním.
3. Řízený rozhovor. - Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář
Předmět je ukončen zápočtem.
Předpokladem pro získání zápočtu je zvládnutí látky dané osnovami a obsažené v doporučené studijní literatuře. Znalosti a praktické dovednosti analýzy textu budou ověřeny písemkou v zápočtovém týdnu. V písemce je zahrnuto 30-40 jazykových jevů, z nichž student musí úspěšně vyřešit 80 %. - Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=679
Bližší informace viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=679 - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/CJ3BP_JJAT