IVc608 Basics of Intervention and ABA program implemetnation

Faculty of Education
autumn 2020
Extent and Intensity
0/0/2.3. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Kateřina Chrapková (lecturer)
Mgr. Zuzana Maštenová (lecturer)
Bc. Matúš Mader (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable
Fri 23. 10. 9:00–16:50 učebna 35, Sat 24. 10. 9:00–16:50 učebna 35, Fri 30. 10. 9:00–16:50 učebna 35, Sat 31. 10. 9:00–16:50 učebna 35, Fri 20. 11. 9:00–16:50 učebna 35
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit účastníky se základy sestavování programů behaviorální intervence u pacientů/klientů a vymezuje roli behaviorálního technika v procesu implementace těchto programů . Důraz je kladen na jednotlivé kroky, které behaviorální technik provádí s cílem rozvinout u pacienta/klienta nové funkční projevy chování, které mu napomohou zvýšit kvalitu jeho života. Předmět tak rozvíjí praktické dovednosti pro implementaci individuálních plánů behaviorální intervence a jejich využití v přirozeném prostředí pacienta/klienta. Důraz je kladen na zvládnutí základních technik při intenzivním učení a učení v přirozeném prostředí, včetně technik promptování, tvarování, diferencovaného posilování, implementaci různých rozvrhů posilování a specializovaných technik aplikované behaviorální analýzy, které se zaměřují na rozvoj verbálních operantů.
Learning outcomes (in Czech)
Absolvent předmětu zná teoreticky a provede prakticky postupy při diskriminačním tréninku a transferu kontroly stimulů, provede různé techniky promptování (dopomoci s provedením úkolu), techniky tvarování a řetězení chování. Dokáže pod dohledem behaviorálního analytika provést různé antecedentní intervence, zná jak teoreticky tak prakticky provede techniky diferencovaného posilování a vyhasínání, umí využít základní postupy a protokoly při redukci problémového chování.
Syllabus (in Czech)
  • role behaviorálního technika v implementaci programů aplikované behaviorální analýzy
  • odborný dohled a supervize behaviorálního programu
  • základní postupy při učení dovedností a nabývání nových repertoárů chování
  • učení v přirozeném prostředí pacienta/klienta
  • základní postupy při intenzivním učení
  • techniky diskriminačního tréninku a transferu kontroly stimulů
  • techniky promptování (dopomoci s provedením úkolu)
  • techniky tvarování a řetězení chování
  • způsoby antecedentní intervence
  • způsoby diferencovaného posilování a vyhasínání
  • základní postupy při redukci problémového chování
Teaching methods (in Czech)
přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
Assessment methods (in Czech)
Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
General note: 8 h teorie 20 h cvičení.
Information on the extent and intensity of the course: 28 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2020, Autumn 2021, Spring 2022, Autumn 2022, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (autumn 2020, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2020/IVc608