PdF:IVc608 Basics of Intervention and ABA - Course Information
IVc608 Basics of Intervention and ABA program implemetnation
Faculty of EducationSpring 2022
- Extent and Intensity
- 0/0/2.3. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Mgr. Kateřina Chrapková (lecturer)
Mgr. Zuzana Maštenová (lecturer)
Bc. Matúš Mader (seminar tutor) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Behavior Technician - Accredited Qualification Course (programme PdF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je seznámit účastníky se základy sestavování programů behaviorální intervence u pacientů/klientů a vymezuje roli behaviorálního technika v procesu implementace těchto programů . Důraz je kladen na jednotlivé kroky, které behaviorální technik provádí s cílem rozvinout u pacienta/klienta nové funkční projevy chování, které mu napomohou zvýšit kvalitu jeho života. Předmět tak rozvíjí praktické dovednosti pro implementaci individuálních plánů behaviorální intervence a jejich využití v přirozeném prostředí pacienta/klienta. Důraz je kladen na zvládnutí základních technik při intenzivním učení a učení v přirozeném prostředí, včetně technik promptování, tvarování, diferencovaného posilování, implementaci různých rozvrhů posilování a specializovaných technik aplikované behaviorální analýzy, které se zaměřují na rozvoj verbálních operantů.
- Learning outcomes (in Czech)
- Absolvent předmětu zná teoreticky a provede prakticky postupy při diskriminačním tréninku a transferu kontroly stimulů, provede různé techniky promptování (dopomoci s provedením úkolu), techniky tvarování a řetězení chování. Dokáže pod dohledem behaviorálního analytika provést různé antecedentní intervence, zná jak teoreticky tak prakticky provede techniky diferencovaného posilování a vyhasínání, umí využít základní postupy a protokoly při redukci problémového chování.
- Syllabus (in Czech)
- role behaviorálního technika v implementaci programů aplikované behaviorální analýzy
- odborný dohled a supervize behaviorálního programu
- základní postupy při učení dovedností a nabývání nových repertoárů chování
- učení v přirozeném prostředí pacienta/klienta
- základní postupy při intenzivním učení
- techniky diskriminačního tréninku a transferu kontroly stimulů
- techniky promptování (dopomoci s provedením úkolu)
- techniky tvarování a řetězení chování
- způsoby antecedentní intervence
- způsoby diferencovaného posilování a vyhasínání
- základní postupy při redukci problémového chování
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
- Assessment methods (in Czech)
- Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 28 hodin.
- Enrolment Statistics (Spring 2022, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2022/IVc608