SPk406 Obor: Etopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 13. 11. 8:00–13:50 učebna 5, Pá 11. 12. 8:00–13:50 učebna 5, Pá 18. 12. 8:00–13:50 učebna 5, Pá 8. 1. 8:00–13:50 učebna 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je kompetentní znalost speciálně pedagogického procesu edukace v etopedii, v aplikaci jejích postupů v edukační praxi škol i v zařízeních preventivně výchovné péče a pro výkon ústavní a ochranné výchovy. V předmětu je kladen důraz na aktivní participaci studentů během výuky, na individuální přípravu (čtení textů a psaní jejich reflexí), na rozvíjení schopnosti nahlížet etopedickou problematiku kriticky a kreativně - samostatně i ve spolupráci s kolegy.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti mít základní vědomosti o souvislostech poruch chování a emocí, o rizikových i protektivních faktorech ovlivňujících rozvoje PCHE, o jejich projevech a formách, o edukačních potřebách dětí v riziku/s poruchou chování. Budou se orientovat v systému poradenských služeb a výchovných zařízení.
Osnova
  • 1. Etopedie – základní informace, východiska, terminologie, trendy.
  • 2. Souvislosti poruch chování a kvality života dítěte – aktuálně i do budoucnosti. Porucha chování jako bariéra v přístupu ke vzdělávání a vzdělanosti.
  • 3. Dynamický přístup k poruchám chování. Cílové skupiny etopedie. Teorie rezilience – ochranné a rizikové faktory. Včasná (raná) intervence. Definice poruchy chování. Porucha řízeného chování, neposlušnost a opoziční chování u dětí.
  • 4. Speciálně pedagogický proces v etopedii, principy, cíle a úkoly, fáze (prevence, intervence, rehabilitace). Informovaná intervence. Vedení případu. Základní způsoby hodnocení chování a vyhodnocení situace dítěte/žáka (strukturované hodnocení chování, situace). Uvažování v kontextu 3P strategií. Perspektivní orientace. Plánování intervence, zásady.
  • 5. Spolupráce pedagogů se školním poradenským pracovištěm a externími institucemi (PPP, SVP, OSPOD). Systém poradenských a intervenčních zařízení. Systém školských výchovných zařízení (preventivně výchovná péče, ústavní a ochranná výchova), tzv. náhradní výchovná péče.
  • 6. Legislativní rámec (nejlepší zájem dítěte, úmluva o právech dítěte, zákony, vyhlášky, oficiální dokumenty – OSPOD, Občanský zákoník, metodické pokyny…).
  • 7. Systémový přístup k řešení edukace žáků s poruchami chování (škola, třída, pravidla kázně, hodnocení, efektivita výuky, individuální výchovný program, individuální výchovný plán, individuální plán rozvoje, standardy péče (ÚV/OV, SVP).
  • 8. Rozmanité přístupy ke klasifikacím poruch emocí a chování. Poruchy chování spojené s konfliktem – lež, záškoláctví, krádeže. Poruchy chování spojené se závislostí – závislostní chování.
  • 9. Poruchy chování spojené s problémy v pozornosti – ADD, ADHD, LMD. Vztah SPCH a PCHE.
  • 10. Poruchy chování spojená s agresí – agresivita a agrese, vandalismus, loupež, šikana, kyberšikanu. Problematika kriminality mládeže (dětí a mladistvých). Trestní odpovědnost mládeže, probace a mediace, alternativy trestů a alternativní tresty, vězeňství.
  • 11. Syndrom CAN, edukační kontext, vztah k rozvoji PCHE. Specifika poruchového chování dětí ze sociokulturně znevýhodněných rodin.
  • 12. Vliv vrstevnického okolí na dospívající v riziku/s problémem/s poruchou chování. Identifikace, vzory. Subkultury mládeže.
Literatura
    povinná literatura
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN 9788073676285. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008, 127 s. ISBN 9788073151669. info
  • ELLIOTT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. Translated by Jaroslava Kubátová - Jiří Štěpo. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2002, 206 stran. ISBN 8024701820. info
  • PELIKÁN, Jiří. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 159 s. ISBN 9788024603452. info
    doporučená literatura
  • ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. 2., přepracované vydání. Praha: Grada, 2014, 186 stran. ISBN 9788024746395. URL info
  • KAUFFMAN, James M. a Timothy J. LANDRUM. Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth. Tenth edition. Singapore: Pearson, 2013, 467 stran. ISBN 9789814576116. info
  • BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0. info
  • FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie : analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 218 s. ISBN 9788024727813. URL info
  • KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Translated by Dagmar Tomková. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 151 stran. ISBN 8071789453. info
Výukové metody
Výuka formou semináře – individuální příprava, skupinová práce, diskuse, skupinové aktivity.
Metody hodnocení
- docházka a aktivní účast na seminářích
– individuální příprava, četba a písemné reflexe četby
- ve dvojicích - příprava diskuse o textech
- ve skupině - příprava a realizace skupinového projektu
- recenze knihy - ve skupinách
- zkouška: ústní forma
Informace učitele
Bendl, S. (2011). Kázeňské problémy ve škole (Aktualiz. a dopl. vyd.). Praha: Triton. Čapek, R. (2008). Odměny a tresty ve školní praxi (Vyd. 1.). Praha: Grada.
Červenka, K., & Vojtová, V. (2013). Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii: Resources for special educational intervention (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita.
Fischer, S., & Škoda, J. (2009). Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů (Vyd. 1.). Praha: Grada.
Fontana, D. (1997) Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. Heidbrink, H. (1997). Psychologie morálního vývoje (Vyd. 1.). Praha: Portál.
Kauffman, J. M., & Brigham, F. J. (2009). Working with troubled children. Verona, Wis: Full Court Press.
Kauffman, J. M., & Landrum, T. J. (2013). Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth (10th ed.). Boston: Pearson Education.
Kopřiva, K. (2013). Lidský vztah jako součást profese (Vyd. 7., V Portálu 6.). Praha: Portál.
Kyriacou, C. (2005). Řešení výchovných problémů ve škole (Vyd. 1.). Praha: Portál.
Leona Běhounková. (2012). Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči (Vyd. 1.). Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fak.
Macek, P. (2003). Adolescence (Vyd. 2., upr.). Praha: Portál.
Matoušek, O. (1999). Ústavní péče (Vyd. 2. přeprac. a rozš.). Praha: Sociologické nakladatelství.
Matoušek, O., & Matoušková, A. (2011). Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže (Vyd. 3., aktualiz.). Praha: Portál.
Miovský, M., & Bártík, P. (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství: [monografie (Vyd. 1.). Praha: VFN v Praze.
Ondráček, P. (2003) Františku, přestaň konečně zlobit, nebo…. Praha: ISV.
Pelikán, J. (2004). Výchova pro život (2. přeprac. a rozš. vyd.). Praha: ISV nakladatelství. Petty, G. (2008). Moderní vyučování (Vyd. 5.). Praha: Portál.
Pokorná, V. (2010). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování (Vyd. 4.). Praha: Portál. Smolík, J. (2010). Subkultury mládeže: uvedení do problematiky (Vyd. 1.). Praha: Grada.
Střelec, S. (Ed.). (2005). Studie z teorie a metodiky výchovy (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita v Brně.
Stuchlíková, I. (2002). Základy psychologie emocí (Vyd. 1.). Praha: Portál.
Vágnerová, M. (1997). Psychologie problémového dítěte školního věku (1. vyd.). Praha: Karolinum.
Vágnerová, M. (2002). Úvod do psychologie (2. vyd.). Praha: Karolinum.
Vaníčková, E. (2004). Tělesné tresty dětí: definice - popis - následky (Vyd. 1.). Praha: Grada.
Vítková, M. (Ed.). (2004). Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a sociální (2. rozš. a přeprac. vyd.). Brno: Paido.
Vojtová, V. (2006) Problematika efektivity výuky žáků s rizikem poruchy emocí a chování. In Vojtová, V. (2008). Kapitoly z etopedie. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti I (2., přeprac. a rozš. vyd.). Brno: Masarykova univerzita.
Vojtová, V. (2010). Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita.
Vojtová, V., & Červenka, K. (2012). Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování: Educational needs of children at risk and with behavioural disorders (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.