PdF:ASPG_003 The Communication at school - Course Information
ASPG_003 The Communication at school
Faculty of EducationAutumn 2021
- Extent and Intensity
- 8/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Mgr. Lenka Ďulíková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- Mgr. František Trapl, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Dana Jakubjanská, DiS.
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education - Timetable
- Sat 23. 10. 9:00–12:50 učebna 36, Sat 4. 12. 14:00–17:50 kancelář vyučujícího
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Teaching assistant qualification (programme PdF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- Ve vzdělávání asistentů pedagoga je podstatná psychofyzická příprava, která přispívá ke zvládnutí přirozené a účinné komunikace ve škole. Komunikační dovednosti asistenta pedagoga (strategie vedení rozhovoru, komunikační techniky, struktura rozhovoru) a schopnost rozpoznat potřeby žáků jsou podstatnou součástí kvalifikačních předpokladů práce asistenta pedagoga. Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky komunikace z hlediska nenásilné a respektující výchovy. Studenti si osvojují základní znalosti a dovednosti, které umožní vytvářet kvalitní vztahy vzhledem ke zvolené cílové skupině. Dále si studenti osvojí metodiku, jak poskytnout podporu žákům při výuce i přípravě na vyučování.
- Learning outcomes (in Czech)
- - Popsat pedagogickou komunikaci, složku verbální i neverbální a učit se analýze sociální komunikace s ohledem na kontext;
- vysvětlit čtyři kroky nenásilné komunikace a porozumět naslouchání jako předpoklad empatického vedení rozhovoru při výchově, učit se aplikovat je v modelových situacích;
- ovládat základní terminologii (např. NVC, emoce, komunikační bariéry, komunikace s žáky s ADHD, potřeby, sebereflexe apod.);
- vyhledat konkrétní situace z praxe a aplikovat na nich získané dovednosti; rozvíjet dovednost naslouchání, vytvářet empatický prostor a porozumět hlubšímu významu sdělení druhého;
- orientovat se v základních principech respektující a nenásilné výchovy, využít poznatky získané studiem odborné literatury v praxi. - Syllabus (in Czech)
- Vymezení pedagogické komunikace. Principy pedagogické komunikace, bloky v komunikaci. Verbální komunikace a neverbální komunikace. Komunikační pravidla. Nenásilná komunikace – pozorování, potřeby, pocity prosby. Naslouchání a Respektovat a být respektován ve výchově. Sebereflexe v komunikaci.
- Literature
- MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- Teaching methods (in Czech)
- přednášky, semináře, skupinové práce
- Assessment methods (in Czech)
- V rámci semináře budou studenti plnit průběžné úkoly, bude ohodnocena jejich samostatná práce. Úkoly specifikuje vyučující.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
- Enrolment Statistics (Autumn 2021, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2021/ASPG_003