PdF:SOp031 Teoretické koncepty socpedu I - Informace o předmětu
SOp031 Teoretické koncepty sociální pedagogiky I
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Zuzana Kročáková (přednášející)
doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Nosková (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOp031/01: Út 21. 9. až Út 14. 12. Út 12:00–13:50 učebna 38, L. Jarkovská, Z. Kročáková
SOp031/02: Út 21. 9. až Út 14. 12. Út 10:00–11:50 učebna 38, L. Jarkovská, Z. Kročáková - Předpoklady
- Pro sociální pedagogiku je podstatný vztah mezi osobní a sociální identitou. V procesu budování osobní identity se ukazuje, že neexistuje jasná hranice mezi osobní a kolektivní identitou, že tyto hranice jsou pružné a prostupné. Z první sociální dyády (matka - dítě) se vyděluje Já a pak postupně utváří My v kontextu sociálních skupin. Právě to klade velké nároky na budování vyváženého a aktivního vztahu mezi jednotlivci a společností. Na historických příkladech je dokládáno, jak se utvářela, posilovala skupinová identita. Historicky se toto utváření vždy dělo ve vztahu ke skupinové exkluzi. Je třeba se seznámit s pojmem sociální skupina a poznat skupinové procesy, které zde probíhají. Ve virtuálním světě dochází ke změně charakteru a dynamiky sociální skupiny. Je proto důležité uvědomit si, jaký vliv má skupina na jedince a zároveň, jak každý člen skupiny přispívá k jejímu formování, a zároveň jaké změny do tohoto vzájemného vztahu přináší virtuální prostor. Studium zdrojů z oblasti sociální pedagogiky, projektování, zpracování dokumentace související s realizací projektu, záznamy a fotodokumentace.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-SOCP) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je porozumět problémům sociální pedagogiky prostřednictvím utváření identity a vztahům mezi identitou osobní a skupinovou.
- Výstupy z učení
- ● Pochopit vztah mezi osobní a kolektivní identitou;
● poznat základní principy teorie rolí a jejich funkci při budování identit;
● seznámit se s pojmem sociální skupina;
● poznat skupinové procesy, které zde probíhají;
● Uvědomit si, jaký vliv má skupina na jedince a zároveň, jak každý člen skupiny přispívá k jejímu formování;
● poznat vlastní roli, jež hraji v různých sociálních skupinách. - Osnova
- 1. Význam identity pro sociální pedagogiku;
- 2. teorie rolí (Mead, Berger);
- 3. vztah společnosti a jedince a sociální homogenita a jinakost;
- 4. vznik novodobého rasismu a nacionalismu;
- 5. praktické příklady související se sebepoznáním, jaké role ve skupinách obvykle zastávám;
- 6. teorie a různá pojetí skupinových rolí - v čem jsou přínosné, v čem limitující (např. Belbin, Zaborowski, Alfa);
- 7. skupinové procesy, vliv skupiny na jedince (a zpět) - sociální facilitace, sociální zahálení, skupinová polarizace, skupinové myšlení (groupthink), skupinová konformita;
- 8. sociální sítě jako propojení reálného a virtuálního světa - problematika sociální opory ve svépomocných virtuálních skupinách, změny jazyka v kontextu sociálních sítí;
- 9. experimenty, v rámci nichž byly výše zmiňované procesy zkoumány (Asch, Milgram, Zimbardo) - dopady, důsledky do současné společnosti;
- Literatura
- MEAD, George Herbert. Mysl, já a společnost. Edited by Ondřej Fafejta - Roman Madzia. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 247 stran. ISBN 9788026211808. info
- ŠÍP, Radim. Identita: Od pevných forem k poli napětí a kontinuity. In Identita v sociálně pedagogickém výzkumu: pole napětí, změn a začlenění. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 13-26. Sociálně pedagogický výzkum. ISBN 978-80-210-5761-6. info
- HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Translated by Irena Štěpaníková. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009, 166 s. ISBN 9788073676391. info
- BERGER, Peter L. Pozvání do sociologie : humanistická perspektiva. Translated by Jiří Ogrocký. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2007, 194 s. ISBN 9788087029107. info
- ZIMBARDO, Philip G. Moc a zlo : sociálně psychologický pohled na svět. Edited by Jiří Fiala - Martina Klicperová-Baker. Praha: Moraviapress, 2005, 199 s. ISBN 8086181804. info
- Výukové metody
- kooperativný výuka, seminář
- Metody hodnocení
- závěrečný projekt, test Pravidelné studium a četba doložené kvalitně vyplněnými studijními formuláři Aktivní účast na výuce a diskusích Vypracování projektu s rozsáhlou individuální a kolektivní přípravou: Hodnotí se: Relevance informací a zdrojů. Schopnost prezentovat své připravené téma jako dobře uspořádaný argument. Reagovat na položené otázky. Schopnost téma propojovat se souvisejícími tématy. Schopnost aplikovat poznatky s prací sociálního pedagoga.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/SOp031