PdF:XPPk02 Vstupní pedagogická praxe - Informace o předmětu
XPPk02 Vstupní pedagogická praxe
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/0/.3. 4 konzultace + 3 dny praxí. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Štěpánková (cvičící)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XPPk02/01: Pá 17. 9. 10:00–11:50 učebna 38, Pá 8. 10. 8:00–13:50 MŠ, Pá 15. 10. 8:00–13:50 MŠ, Pá 22. 10. 8:00–13:50 MŠ, Pá 12. 11. 10:00–11:50 učebna 38, L. Štěpánková
XPPk02/02: Pá 17. 9. 10:00–11:50 učebna 39, Pá 12. 11. 10:00–11:50 učebna 39, I. Žaloudíková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům počáteční empirickou zkušenost s různými typy mateřských škol a jejich vzdělávací koncepcí. Seznámit se s provázaností s předcházejícím a následným stupněm péče a vzdělávání dětí.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: • orientovat se v různých koncepcích současných mateřských škol; • předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) tvrzení o různorodosti vzdělávacích koncepcí a výukových stylů učitelů MŠ; • porozumět kontinuitě v péči a vzdělávání dětí předškolního věku a přechodu do primárního vzdělávání; • použít informace o sobě, vyhodnotit svoje slabé a silné a silné stránky, využít poznáni sebe sama k dalšímu rozvoji; • uvědomit si a případně revidovat své postoje ke své budoucí profesi.
- Osnova
- Praxe probíhá tři dny na fakultních mateřských školách v Brně, které byly ohodnoceny ČŠI jako příklady dobré praxe. Školy jsou vybírány tak, aby se lišily svým zaměřením (Daltonský plán, Začít spolu, Podpora zdraví v MŠ, běžné mateřské školy). Na praxi navazují reflektivní semináře, kterých se účastní pedagog a psycholog z řad vysokoškolských učitelů. Studenti reflektují různé vzdělávací koncepce a výukové styly jednotlivých učitelů. Studenti poznávají dynamiku svého chování a prožívání, své sebepojetí. Poznávají silné stránky své osobnosti se zaměřením na jejich další rozvoj.
- Literatura
- povinná literatura
- SYSLOVÁ, Zora a Lucie CHALOUPKOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. první. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 77 s. ISBN 978-80-210-7885-7. URL info
- BLATNÝ, Marek. Psychologie osobnosti : hlavní témata, současné přístupy. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 301 stran. ISBN 9788024734347. URL info
- doporučená literatura
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 195 s. ISBN 80-7178-835-X. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 289 s. ISBN 8071784060. info
- HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život : sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. vyd. Praha: Portál, 1995. ISBN 8071780421. info
- Výukové metody
- pozorování v mateřské škole, reflektivní seminář
- Metody hodnocení
- Seminární práce (esej) na téma: „Co mi přinesla vstupní pedagogická praxe?“
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/XPPk02