PdF:SOk118 Social Aspects of Education - Course Information
SOk118 Social Aspects of Education
Faculty of EducationAutumn 2022
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 6 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (lecturer)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Dana Jakubjanská, DiS.
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SOk118/01: Sat 22. 10. 14:00–16:50 učebna 32, Sat 12. 11. 14:00–16:50 učebna 32, Fri 9. 12. 17:00–19:50 učebna 32, Sat 7. 1. 10:00–12:50 učebna 20, L. Gulová, M. Kurowski, F. Trapl
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Child and Youth Afterschool Education (one-field combined) (programme PdF, B-VY)
- Course objectives (in Czech)
- Náplní předmětu Sociální aspekty výchovy je seznámení se základními sociálně-pedagogickými kategoriemi a paradigmaty. Významnou součástí výuky je také uvědomění si determinace vlastním prostředím ve vztahu k vlastním hodnotám. Studenti/tky dále získají přehled o odborných zdrojích v kontextu VŠ studia. Ve výuce také představíme aktuální témata sociální pedagogiky. V rámci předmětu dojde k představení pestré škály teoretických a praktických dovedností opírajících se o dovednost kritické reflexe, hledání analogií a komparace, schopnost reflektovat edukační jevy v každodenní realitě a vysvětlovat je prostřednictvím dostupných teorií. Vlastní pohled na získané znalosti a dovednosti budou průběžně reflektovány.
- Learning outcomes (in Czech)
- Po úspěšném ukončení předmětu student/tka bude schopen:
• definovat sociální aspekty výchovy a svá tvrzení podložit odbornými zdroji
• pochopit transdisciplinaritu vychovatelství a zařadit do kontextu mezi další společenskovědní obory.
• orientovat se v odborné literatuře a pracovat s odbornými zdroji.
• charakterizovat význam prostředí pro sebe samotného a reflektovat vlastní hodnotovou orientaci.
• reagovat v základních sociálně-pedagogických situacích, v nichž se výchova odehrává. kriticky zhodnotit objektivní realitu a adekvátně argumentovat, vyhnout se „argumentačním faulům“. - Syllabus (in Czech)
- 1. Poznání základních sociálně-pedagogických konceptů a paradigmat, které ovlivňují výchovnou práci vychovatele.
- 2. Poznání specifik vychovatelství jako pomáhající profese, poznání vlastních motivů ke studiu. Reflexe těchto dvou aspektů (souvislosti, překryvy).
- 3. Typy prostředí a jejich vliv na výchovu
- 4. Práce s hodnotami, hodnotové vidění světa, konfrontace s hodnotami druhých.
- 5. Já versus věda – uvědomění si, jak vzniká mé přesvědčení, na základě čeho formuluji své názory.
- Literature
- required literature
- PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 203 stran. ISBN 9788024734705. URL info
- NĚMEC, Jiří and Kateřina VLČKOVÁ. Sociální determinanty vzdělávání - Orbis scholae 1/2009 (Orbis Scholae 1/2009: Social determinants of education). Praha: Karolinum, 2009, 156 pp. ISBN 1802-4637. info
- KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 215 s. ISBN 9788073673833. URL info
- DOROTÍKOVÁ, Soňa. Filosofie hodnot : problémy lidské existence, poznání a hodnocení. Praha: Univerzita Karlova, 1998, 162 s. ISBN 80-86039-79-X. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika : [věda o edukačních procesech]. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 8071781703. info
- recommended literature
- GULOVÁ, Lenka. Aplikace mechanismů sociální pedagogiky do sociální a pedagogické práce; praxe a výzkum. první. Brno: MUNIPRESS, 2015, 180 pp. ISBN 978-80-210-8159-8. info
- not specified
- FREIRE, Paulo. Education for critical consciousness. Sydney: Bloomsbury, 2013, xvii, 145. ISBN 9781780937816. info
- GULOVÁ, Lenka. Analýza prostředí rozvíjející se společnosti jako východisko pedagogické intervence. ANGOLA 2008–2012 (The Analysis of the Environment of a Developing Society as a Basis for Educational Intervention ANGOLA 2008–2012). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 194 pp. ISBN 978-80-210-6092-0. info
- BELZ, Horst and Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Translated by Dana Lisá. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 375 s. ISBN 9788073679309. info
- KATRŇÁK, Tomáš. Odsouzeni k manuální práci : vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004, 190 s. ISBN 8086429296. info
- HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele : pomoc pro každý všední den ve škole. Translated by Bohumila Vokáčová-Svatošová - Michael Pípal. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, 181 s. ISBN 8072900536. info
- Teaching methods (in Czech)
- přednášky, diskuse, skupinové projekty, prezentace odborníků v oboru, samostudium, četba
- Assessment methods (in Czech)
- Závěrečná rozprava nad předmětem, splnění seminárního úkolu
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin. - Listed among pre-requisites of other courses
- Enrolment Statistics (Autumn 2022, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2022/SOk118