PdF:SOk818 Úvod do tělocviku - Informace o předmětu
SOk818 Úvod do tělesné výchovy
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/1/0. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jaroslav Vrbas, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Jaroslav Vrbas, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOk818/01: So 22. 10. 17:00–18:50 učebna 22, So 12. 11. 9:00–12:50 učebna 22, So 10. 12. 14:00–19:50 tělocvična Poříčí 31, J. Vrbas
- Předpoklady
- Předmět je úvodem k profilaci studenta ve zvolené specializaci tělesná výchova. Záměrem předmětu je poskytnout studentům základní orientaci v disciplíně, vytvořit představu o cílech a úkolech tělesné výchovy, o propojení teorie a praxe, o vztahu tělesné výchovy k nejrůznějším cílovým skupinám obyvatelstva, zejména ke skupinám se sociálním znevýhodněním. Osvojit si znalosti týkající se vývoje a komparace tělesné výchovy v rámci Evropy. Získat vědomosti o možnostech aplikace teorie do praxe, do školního prostředí, o metodách a formách ovlivňovaných různými směry tělesné výchovy, kulturou a vývojem společnosti. Rozmanité formy a metody dávají tělesné výchově velký potenciál a možnosti vstoupit do nejrůznějších sfér sociálně pedagogických činností.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Vychovatelství (jednooborový kombinovaný) (program PdF, B-VY)
- Cíle předmětu
- Student získá základní vědomosti o tělesné výchově, která je východiskem pro záměrnou pohybovou aktivitu člověka v rámci odpovídajícího pohybového režimu a zdravého životního stylu. Předmět zahrnuje teorii tělesné výchovy, teorii pohybového zatížení, teoretické základy zdravotně orientované zdatnosti, procesů motorického učení, ovlivňování pohybových schopností, tvorbu skupinových a individuálních pohybových programů vhodných pro zdravou, zdravotně oslabenou nebo sociálně znevýhodněnou populaci a základy koncipování optimálního pohybového režimu člověka.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student rozumět teoretickým požadavkům na pohybovou aktivitu člověka, která je nezbytnou součástí pohybového režimu a zdravého životního stylu. Student je připraven aplikovat uvedené teorie v praxi.
- Osnova
- 1. Nástin vývoje záměrných pohybových aktivit a tělesné výchovy.
- 2. Nejznámější systémy tělesné výchovy ve světové historii.
- 3. Základní pojmy z oblasti sportu, tělesné výchovy a pohybových aktivit.
- 4. Zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy a pohybové aktivity člověka.
- 5. Cíle pohybové aktivity a jejich koncipování.
- 6. Nové pojetí řídící činnosti pedagoga. Bezpečnost cvičebního prostředí.
- 7. Motorické učení a faktory ovlivňující jeho proces. Záměrné sociální učení při pohybových aktivitách.
- 8. Metabolismus při pohybové činnosti, pohybové zatěžování a zdravotně orientovaná zdatnost.
- 9. Složky zdravotně orientované zdatnosti (svalová zdatnost a flexibilita, kardiovaskulární zdatnost, složení těla).
- 10. Stavba cvičební jednotky, didaktické metody a formy pohybových aktivit, netradiční pohybové aktivity.
- 11. Pohybová aktivita zdravotně oslabených.
- 12. Příprava pedagoga na organizaci a řízení pohybových aktivit.
- 13. Pohybový režim, individuální a skupinové pohybové programy.
- 14. Shrnutí poznatků – východisko pro navazující předměty.
- Literatura
- povinná literatura
- SLEPIČKOVÁ, Irena. Sport a volný čas : vybrané kapitoly. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 115 s. ISBN 8024610396. info
- DVOŘÁKOVÁ, Hana. Školáci v pohybu : tělesná výchova v praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 144 s. ISBN 9788024737331. info
- MUŽÍK, Vladislav a Milada KREJČÍ. Tělesná výchova a zdraví :zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1997, 139 s. ISBN 80-85783-17-7. info
- JABŮRKOVÁ, Vendula a Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 135 s. ISBN 80-85783-55-X. info
- JEŠINA, Ondřej a Martin KUDLÁČEK. Aplikovaná tělesná výchova. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 180 stran. ISBN 9788024427386. info
- doporučená literatura
- MUŽÍK, Vladislav a Petr VLČEK. Škola, pohyb a zdraví : výzkumné výsledky a projekty. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzity ve spolupráci s MSD, 2010, 280 s. ISBN 978-80-210-5371-7. info
- International comparison of physical education : concepts, problems, prospects. Edited by Uwe Pühse - Markus Gerber. Oxford: Meyer & Meyer Sport, 2005, 818 s. ISBN 1841261610. info
- STŘELEC, Stanislav. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Katedra pedagogiky PdF MU, MSD,, 2004, 155 s. Studijní literatura. ISBN 80-86633-21-7. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, skupinová práce, samostatná práce, diskuse, domácí příprava.
- Metody hodnocení
- Průběžné rozhovory, splnění písemných úkolů, písemný test a aktivní účast.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SOk818