XHVk06 Didaktika Hv 1

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XHVk06/01: Pá 16. 9. 8:00–9:50 učebna 21, Pá 14. 10. 8:00–9:50 učebna 21, Pá 18. 11. 8:00–9:50 učebna 21, D. Taylor
Předpoklady
XHVk03 Hra na klavír 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je propojení získaných odborných vědomostí a praktických dovedností z nástrojové výuky a hlasové výchovy tak, aby je student uměl aplikovat v praxi. Pozornost je věnována vokálním, rytmickým a rytmicko-pohybovým činnostem s využitím dětských hudebních nástrojů a dalších metodických pomůcek.
Výstupy z učení
Student
- prokáže dovednosti ve hře na zobcovou sopránovou flétnu
- je schopen vytvořit a v praxi aplikovat hudební hry pro navození hlavového tónu, vytváření dechové opory a hlasových cvičení
- v propojení s prvky hry na tělo rozvíjí senzomotorické dovednosti, rytmickou pulzaci a cítění
- osvojí si základní taktovací schémata a umí je aplikovat při práci s dětským kolektivem
Osnova
  • - Činnosti vokální: složky hlasové výchovy, metodický nácvik jednohlasé písně. - Činnosti rytmické a rytmicko-pohybové: základní prvky rytmických činností - rytmus, metrum, takt, těžká a lehká doba, tempo, ostinátní figura. Hra na tělo. - Rytmizace slov v textu, práce s říkadlem a básní. - Základy dirigování: taktování ve 2/4, 3/4 a 4/4 taktu. - Základy hry na zobcovou sopránovou flétnu.
Literatura
    povinná literatura
  • HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994. LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004. SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
    doporučená literatura
  • FRYŠČÁK, J. Hlasová výchova dítěte. Ostrava: Katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty v Ostravě, 1999.
  • TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha 2005. ISBN 80-7179-916-X
  • RAKOVÁ, M – ŠTÍPLOVÁ, L. – TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími: Pro děti od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2016.
  • HERDEN, J. - JENČKOVÁ, E. – KOLÁŘ, J. Hudba pro děti. Praha, 1992.
  • ŠKOŘEPOVÁ, K. Hrajeme na zobcovou flétnu. Metodika výuky dětí hry na zobcovou flétnu bez not. Praha, Portál, 2014.
  • TICHÁ, A. – RAKOVÁ, M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími: od narození do 8 let. Vyd. 3. – Praha: Portál, 2014.
  • ŠKOŘEPOVÁ, K. Hrajeme na zobcovou flétnu. Metodika výuky dětí hry na zobcovou flétnu bez not. Praha, Portál, 2014.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha, Portál, 1999.
  • KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu : určeno pro barokní typ zobcové flétny s dvojitým vývrtem spodních otvorů. Edited by Tomáš Hanzlík, Illustrated by Alžběta Skálová. 1. vydání v Bärenreiter P. Praha: Bärenreiter, 2016, 78 stran. info
  • KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu. 1. vydání v Editio Bärenr. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2010, 63 stran. info
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – jednohlasá píseň – práce s textem – doprovod na elementární hudební nástroje, dirigování. Hra na klavír a zobcovou flétnu; hra na tělo. Zhudebnění dětského říkadla/ básničky a její zápis do notové osnovy. Vypracování deklamace textu s využitím osvojených hudebněvýchovných činností.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: a) minimálně 80% aktivní účasti v seminářích; b) zhudebnění říkadla/básně a její zápis do notové osnovy s harmonizací v levé ruce; c) ovládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (5 lidových písní a 2 písně v úpravě pro malé děti v návaznosti na harmonické funkce (h1,a1,g1,c2,d2). d) 10 lidových písní, 4 umělé písně: zpěv, hra na klavír, dirigování; k 1 lidové a 1 umělé písni vlastní metodický postup nácviku – doplňkový pohybový doprovod k písním (ve dvojici). e) 1 říkadlo/básnička – dramatizace textu pohybem.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.