XHVk06 Didaktika Hv 1

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XHVk06/01: Pá 18. 10. 16:00–17:50 učebna 21, Pá 1. 11. 17:00–18:50 učebna 21, B. Knopová
Předpoklady
XHVk03 Hra na klavír 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je propojení získaných odborných vědomostí a praktických dovedností z nástrojové výuky a hlasové výchovy tak, aby je student uměl aplikovat v praxi. Pozornost je věnována vokálním, rytmickým a rytmicko-pohybovým činnostem s využitím dětských hudebních nástrojů a dalších metodických pomůcek.
Osnova
  • Činnosti vokální: složky hlasové výchovy, metodický nácvik jednohlasé písně. Činnosti rytmické a rytmicko-pohybové: základní prvky rytmických činností – rytmus, metrum, takt, těžká a lehká doba, tempo, ostinátní figura. Hra na tělo. Rytmizace slov v textu, práce s říkadlem a básní. Základy dirigování: taktování ve 2/4, 3/4 a 4/4 taktu. Základy hry na zobcovou sopránovou flétnu.
Literatura
    povinná literatura
  • HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994. LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004. SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
  • LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. 2. vydání. Praha: Raabe, 2006, 165 stran. ISBN 9788087553657. info
    doporučená literatura
  • TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha 2005. ISBN 80-7179-916-X
  • RAKOVÁ, M – ŠTÍPLOVÁ, L. – TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími: Pro děti od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2016.
  • ŠKOŘEPOVÁ, K. Hrajeme na zobcovou flétnu. Metodika výuky dětí hry na zobcovou flétnu bez not. Praha, Portál, 2014.
  • FRYŠČÁK, J. Hlasová výchova dítěte. Ostrava: Katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty v Ostravě, 1999.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha, Portál, 1999.
  • TICHÁ, A. – RAKOVÁ, M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími: od narození do 8 let. Vyd. 3. – Praha: Portál, 2014.
  • HERDEN, J. - JENČKOVÁ, E. – KOLÁŘ, J. Hudba pro děti. Praha, 1992.
  • KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu : určeno pro barokní typ zobcové flétny s dvojitým vývrtem spodních otvorů. Edited by Tomáš Hanzlík, Illustrated by Alžběta Skálová. 1. vydání v Bärenreiter P. Praha: Bärenreiter, 2016, 78 stran. info
  • KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu. 1. vydání v Editio Bärenr. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2010, 63 stran. info
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – jednohlasá píseň, práce s textem, doprovod na elementární hudební nástroje, dirigování. Hra na klavír a zobcovou flétnu; hra na tělo. Zhudebnění dětského říkadla/ básničky a její zápis do notové osnovy. Vypracování přípravy hudebního hraní pro předškolní děti.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: a) minimálně 80% aktivní účasti v seminářích b) zpracování přípravy hudebního hraní pro předškolní děti c) zhudebnění říkadla/básně a její zápis do notové osnovy d) ovládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (5 lidových písní a 3 písně v úpravě pro malé děti (h1,a1,g1,c2,d2)) e) 10 lidových písní, 2 písně od Ladislava Němce a 2 umělé písně: zpěv, hra na klavír, dirigování, doplňkový doprovod k písním(rytmický, instrumentální či pohybový) f) 5 říkadel/básniček – doprovod rytmický či pohybové ztvárnění
Navazující předměty
Informace učitele
Předmět si student zapisuje pouze při splnění předmětu XHVp05.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.