PdF:ZeC009 Půda a biota - Informace o předmětu
ZeC009 Půda a biota
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 12 hod. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Peter Mackovčin, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Elementární středoškolské znalosti o půdním prostředí, podmínkách života pro rostliny a živočichy, dále práce s mapou a jejím obsahem.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Student by měl získat přehled o půdě a jejím významu pro biosložku. Dále zařazení půdy v rámci přírodních složek krajiny a její ochraně na národní úrovni. U živé složky fyzickogeografické sféry by měl pochopit rozmístění stanovišť (menší území, ekosystémy až po biomy), adaptaci druhů na přírodní podmínky. Odvodit základní biogeografická pravidla a důvody migrace živočichů u přirozené migrace, ale také podmíněné lidskou činností včetně klimatické změny. Zařadit v rámci společnosti ochranu druhů a jejích území, v nichž probíhají řízené zásahy do jejich ekosystémů. Trendy pro budoucnost v oblasti půd, návazně bioty a zvířeny a vazeb uvnitř ekosystémů.
- Výstupy z učení
- Studenti jsou schopni rozlišit základní půdní typy a druhy a hodnotit je podle významu horninového prostředí a hospodářského využití. V biogeografii budou studenti seznámeni s obsahem hlavních pojmů, základními vlastnostmi živé složky, rolí organismů v prostředí,vztahy orgamismů s faktory prostředí. Budou schopni rozeznávat biomy Země a z hlediska místních podmínek definovat adaptaci rostlin a živočichů.
- Osnova
- 1. Pedologie a pedogeografie jako vědecká disciplína: Objekt, předmět, členění, metody.
- 2. Půdy v životním prostředí.
- 3. Hlavní složky a vlastnosti půd.
- 4. Diagnostické znaky půd.
- 5. Klasifikace půd a jejich výskyt v ČR.
- 6. Didaktické využití pedogeografických a biogeografických poznatků s ohledem na geografické standardy a kurikulum, vč. RVP.
- 7. Hlavní pojmy biogeografie.
- 8. Základní vlastnosti živé hmoty.
- 9. Role organismů v prostředí.
- 10. Vztahy orgamismů a faktorů prostředí.
- 11. Hlavní skupiny životních forem rostlin.
- 12. Biogeografické členění Země.
- Literatura
- Výukové metody
- Přednáška a samostatná práce.
- Metody hodnocení
- Požadavky ke zkoušce: znalost základních poznatků v rozsahu stanoveném obsahem předmětu podle přednášek a doporučené literatury. Písemná část (potřebných 60% bodů) a ústní část.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/ZeC009