OV2RC_DOV2 Methodology of Civics 2

Faculty of Education
Autumn 2023
Extent and Intensity
0/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Department of Civics – Faculty of Education
Contact Person: Jitka Autratová
Supplier department: Department of Civics – Faculty of Education
Timetable
Fri 27. 10. 13:00–14:50 učebna 33, Fri 15. 12. 8:00–9:50 učebna 70
Prerequisites
Completion of the subject OV2RC_DOV1 Didaktika OV 1.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of the course, the student will be able to explain and characterize key themes of civics and describe possibilities of their implementation,use educational projects of nonprofit organizations on the topics of civics, explain the problems of evaluation in civics and propose an own educational project for civics.
Learning outcomes
At the end of the course, the student will be able to explain and characterize key themes of civics and describe possibilities of their implementation,use educational projects of nonprofit organizations on the topics of civics, explain the problems of evaluation in civics and propose an own educational project for civics.
Syllabus
  • The issue of the development of an individual's personality and the formation of his relationship to society in civics. Basic principles and values of democracy - human rights, participation and active involvement in the life of the community, law financial literacy in OV - definition and methodical implementation procedures. National and European identity, European dimension in civics teaching, issues of multiculturalism and tolerance education in civics, global education and project teaching,philosophy and religious studies in civics, research in civics, evaluation in civics.
Literature
  • SKOŘEPA, Michal and Eva SKOŘEPOVÁ. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia : pracovní sešit. Illustrated by Kameel Machart. 1. vyd. Praha: Scientia, 2008, 60 s. ISBN 9788086960425. info
  • SKOŘEPA, Michal and Eva SKOŘEPOVÁ. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia : pracovní sešit. Illustrated by Kameel Machart. 1. vyd. Praha: Scientia, 2008, 75 s. ISBN 9788086960418. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • Výchova k toleranci a proti rasismu : [multikulturní výchova v praxi]. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008, 273 s. ISBN 9788073671822. info
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 9788073151478. info
  • VERNER, Pavel and Mária BEZCHLEBOVÁ. Mediální výchova : průřezové téma. 1. vyd. Albra: SPL - Práce, 2007, 106 s. ISBN 9788073610425. info
  • Zlatý fond her : hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Jan Hrkal - Radek Hanuš. Vyd. 4. Praha: Portál, 2007, 165 s. ISBN 9788073672652. info
  • DLOUHÁ, Regina. Metodika : výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha: www.scio.cz, 2006, 47 s. ISBN 8086910520. info
  • VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: Aisis, 2006, 226 s. ISBN 802394908X. info
  • Interkulturní vzdělávání : příručka nejen pro středoškolské pedagogy : projekt Varianty. Edited by Jan Buryánek - Veronika Kamenická. [Praha]: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny, 2004, 518 stran. ISBN 8071067156. info
  • GULOVÁ and ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: MSD, 2004. ISBN 80-86633-14-4. info
  • Pomáhat být :otevřené otázky teorie provázející výchovy. Edited by Jiří Pelikán. Vyd. 1. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 159 s. ISBN 80-246-0345-4. info
  • Zlatý fond her :hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Ivo Jirásek. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 155 s. ISBN 80-7178-636-5. info
  • BELZ, Horst and Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. info
  • PIKE, Graham and David SELBY. Cvičení a hry pro globální výchovu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 235 s. ISBN 80-7178-474-5. info
  • PIKE, Graham and David SELBY. Cvičení a hry pro globální výchovu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 253 s. ISBN 80-7178-369-2. info
  • Zlatý fond her. Edited by Jan Hrkal - Radek Hanuš. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 165 s. ISBN 80-7178-207-6. info
  • Právo pro každého. Praha: Grada Publishing, 1998. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998, 199 s. : i. ISBN 80-7068-103-9. info
  • PIKE, Graham and David SELBY. Globální výchova. Translated by Monika Cahová - Milan Caha. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 8085623986. info
  • PIKE, Graham and David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 80-85623-98-6. info
Teaching methods
Explanation, siscussion, independent work,associated work.
Assessment methods
80% active participation,written seminar work,extension 4-6 pages, oral examination.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: konzultace.
The course is also listed under the following terms Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2023/OV2RC_DOV2