SOk818 Úvod do tělesné výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/1/0. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Hana Janošková, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOk818/01: Pá 6. 10. 17:00–18:50 učebna 33, So 7. 10. 9:00–12:50 tělocvična Poříčí 31, Pá 3. 11. 17:00–18:50 učebna 33, So 4. 11. 9:00–12:50 tělocvična Poříčí 31, H. Janošková, V. Mužík, L. Mužíková, H. Šeráková
Předpoklady
Předmět je úvodem k profilaci studenta ve zvolené specializaci tělesná výchova. Záměrem předmětu je poskytnout studentům základní orientaci v disciplíně, vytvořit představu o cílech a úkolech tělesné výchovy, o propojení teorie a praxe, o vztahu tělesné výchovy k nejrůznějším cílovým skupinám obyvatelstva, zejména ke skupinám se sociálním znevýhodněním. Osvojit si znalosti týkající se vývoje a komparace tělesné výchovy v rámci Evropy. Získat vědomosti o možnostech aplikace teorie do praxe, do školního prostředí, o metodách a formách ovlivňovaných různými směry tělesné výchovy, kulturou a vývojem společnosti. Rozmanité formy a metody dávají tělesné výchově velký potenciál a možnosti vstoupit do nejrůznějších sfér sociálně pedagogických činností.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá základní vědomosti o tělesné výchově, která je východiskem pro záměrnou pohybovou aktivitu člověka v rámci odpovídajícího pohybového režimu a zdravého životního stylu. Předmět zahrnuje teorii tělesné výchovy, teorii pohybového zatížení, teoretické základy zdravotně orientované zdatnosti, procesů motorického učení, ovlivňování pohybových schopností, tvorbu skupinových a individuálních pohybových programů vhodných pro zdravou, zdravotně oslabenou nebo sociálně znevýhodněnou populaci a základy koncipování optimálního pohybového režimu člověka.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student rozumět teoretickým požadavkům na pohybovou aktivitu člověka, která je nezbytnou součástí pohybového režimu a zdravého životního stylu. Student je připraven aplikovat uvedené teorie v praxi.
Osnova
  • 1. Nástin vývoje záměrných pohybových aktivit a tělesné výchovy.
  • 2. Nejznámější systémy tělesné výchovy ve světové historii.
  • 3. Základní pojmy z oblasti tělesné výchovy, sportu a pohybových aktivit.
  • 4. Zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy a pohybové aktivity člověka.
  • 5. Cíle pohybové aktivity a jejich koncipování.
  • 6. Nové pojetí řídící činnosti pedagoga. Bezpečnost cvičebního prostředí.
  • 7. Motorické učení a faktory ovlivňující jeho proces. Záměrné sociální učení při pohybových aktivitách.
  • 8. Metabolismus při pohybové činnosti, pohybové zatěžování a zdravotně orientovaná zdatnost.
  • 9. Složky zdravotně orientované zdatnosti (svalová zdatnost a flexibilita, kardiovaskulární zdatnost, složení těla).
  • 10. Stavba cvičební jednotky, didaktické metody a formy pohybových aktivit, netradiční pohybové aktivity.
  • 11. Pohybová aktivita zdravotně oslabených.
  • 12. Příprava pedagoga na organizaci a řízení pohybových aktivit.
  • 13. Pohybový režim, individuální a skupinové pohybové programy.
  • 14. Shrnutí poznatků – východisko pro navazující předměty.
Literatura
    doporučená literatura
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Školáci v pohybu : tělesná výchova v praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 144 s. ISBN 9788024737331. info
  • JEŠINA, Ondřej a Martin KUDLÁČEK. Aplikovaná tělesná výchova. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 180 stran. ISBN 9788024427386. info
  • MUŽÍK, Vladislav a Petr VLČEK. Škola, pohyb a zdraví : výzkumné výsledky a projekty. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzity ve spolupráci s MSD, 2010, 280 s. ISBN 978-80-210-5371-7. info
  • JABŮRKOVÁ, Vendula a Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 135 s. ISBN 80-85783-55-X. info
  • SLEPIČKOVÁ, Irena. Sport a volný čas : vybrané kapitoly. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 115 s. ISBN 8024610396. info
  • STŘELEC, Stanislav. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Katedra pedagogiky PdF MU, MSD,, 2004, 155 s. Studijní literatura. ISBN 80-86633-21-7. info
    neurčeno
  • International comparison of physical education : concepts, problems, prospects. Edited by Uwe Pühse - Markus Gerber. Oxford: Meyer & Meyer Sport, 2005, 818 s. ISBN 1841261610. info
Výukové metody
Teoretická příprava, skupinová práce, samostatná práce, diskuse, domácí příprava.
Metody hodnocení
Průběžné rozhovory, splnění písemných úkolů, písemný test a aktivní účast.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/SOk818