PdF:VY3DC_SPPE Special pedagogy - Course Information
VY3DC_SPPE Special pedagogy
Faculty of EducationAutumn 2023
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Dana Jakubjanská, DiS.
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education - Timetable
- Sat 23. 9. 9:00–13:50 učebna 1, Sat 25. 11. 9:00–11:50 učebna 35, 13:00–15:50 učebna 50, Sat 2. 12. 14:00–16:50 učebna 30
- Prerequisites
- The subject is primary intendede for students of Education.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- DPS Child and Youth Afterschool Education (programme PdF, C-CV)
- Course objectives
- The subject in theoretical level introduces to problematics of education and teaching of individuals that demand a special care.
At the end of the course, the students will be able:
- Define the position of social pedagogy in the pedagogical sciences and all their supporting fields.
- Define the basic focuses of interest and the possibilities of an individual approach with special needs.
- Understand the difficulties of particular handicaps and possibilities to educate the individuals suffering from the handicap. - Learning outcomes
- The student will be able to: 1) to distinguish basic theoretical concepts in special pedagogy 2) will be oriented in special pedagogical disciplines
- Syllabus
- Syllabus of the subject is the same as areas for final examination:
- 1. Special pedagogic as scientific disipline.
- 2. Summary of evolution history of SP.
- 3. Clasification, terminology.
- 4. Socialisation, integration/inclusion.
- 5. Methodes of special pedagogc.
- 6. Pedagogic-psychological advising system.
- 7. Special-pedagogical diagnostic.
- 8. Psychopaedic. Mental retardation.
- 9. Somatopaedic. Body handicaps.
- 10. Etopaedic. Lesions of behaving and emotions.
- 11. Logopaedic. Handicaps of speech and communication.
- 12. Surdopaedic. Hearing handicaps.
- 13. Oftalmopaedic. Visual handicaps.
- 14. Combinated malfunctions and handicaps.
- 15. Autism.
- 16. Alternative and augmentative communication.
- 17. New therapeutical conceptions in work with handicaped individuals.
- 18. School by health care institutions, game theraphy. Vouluntarism in hospitals.
- 19. Leisure time in life of handicaped individuum.
- 20. Social pedagogue, pedagogue of leisure time in special – pedagogical institution.
- Literature
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální (Integrative special education. Integration of school and social.). 2nd ed. Brno: Paido Brno, 2004, 463 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno : MSD, 2003. ISBN 80-86633-07-1.
- VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně-pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003. ISBN 80-86633-08-X.
- PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno : MU, 1997.
- MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, 289 s. ISBN 8024402319. info
- NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství :struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 159 s. ISBN 80-7178-197-5. info
- ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaringologie a foniatrie. Brno: Paido. 1996, 2. přepracované vydání 1999.
- MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc. UP, 1999.
- POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997.
- SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých I. Olomouc: Scientia, 2000. ISBN 80-7183-226-X.
- PLEVOVÁ, M. Dítě v nemocnici . Brno : MU, 1997.
- ZVOLSKÝ, Petr. Speciální psychiatrie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 206 stran. ISBN 8071842036. info
- DVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník :[terminologický a výkladový]. 2. upr. a rozš. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2001, 223 s. ISBN 80-902536-2-8. info
- Therapien in der soderpädagogischen Behandlung. Edited by Jarmila Pipeková - Marie Vítková. 2. rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001, 165 s. ISBN 8073150107. info
- Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Edited by Jiří Jankovský. Vyd. 1. Praha: Triton, 2001, 158 s. ISBN 8072541927. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. (Logopaedia issues I.). druhé. Brno: Paido, 2000, 94 pp. ISBN 80-85931-88-5. info
- ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace :vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 178 s. ISBN 80-7178-506-7. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000, 123 pp. ISBN 80-85931-91-5. info
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 74 s. ISBN 80-7183-225-1. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty (Aspects of physical disabled education). Brno: Paido, 1999, 135 pp. ISBN 80-85931-69-9. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 93 s. ISBN 8085931621. info
- KVĚTOŇOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 66 s. ISBN 8085931508. info
- ŠLAPAL, Radomír. Dětská neurologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 1996, 42 s. ISBN 8085931176. info
- MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 77 s. ISBN 8085931206. info
- Obecná psychiatrie. Edited by Petr Zvolský. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1994, 189 s. ISBN 80-7066-955-1. info
- Speciální pedagogika. Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Vyd. Univerzita Karlova v Praze. ISSN 1211-2720.
- Teaching methods
- course of lectures
- Assessment methods
- Teaching methods: lecture.
The course is finished by: exam
The course is finished by: finish seminar work, past exam - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin. - Teacher's information
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2023/VY3DC_SPPE/index.qwarp
Study materials are available in the interactive course syllabus.
- Enrolment Statistics (Autumn 2023, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2023/VY3DC_SPPE