PdF:HV052 Hud. pedag., psych. a sociolo. - Informace o předmětu
HV052 Hudební pedagogika, psychologie a sociologie
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Ondřej Musil, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Milena Tomanová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Ondřej Musil, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Ondřej Musil, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 9:00–9:50 učebna 20
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky tří vědních disciplín, které v rámci přípravy budoucích učitelů přinášejí integrující pohled na specifika hudebního vzdělávání. Děje se tak skrze znalost současného systému hudebního vzdělávání i jeho historického kontextu a orientaci v principech sluchového vnímání a psychologických předpokladech hudební tvorby, percepce a hudebnosti. Hudebně-sociologické hledisko je reprezentováno znalostmi předmětu zkoumání, výzkumných metod a výzkumných projektů realizovaných v posledních desetiletích.
- Výstupy z učení
- Studenti se orientují v problematice hudební pedagogiky, psychologie i sociologie jako vědních disciplín. Chápou jejich význam pro budoucí hudebně-výchovnou práci. Orientují se v současném hudebním vzdělávacím systému a nejnovějších trendech hudební pedagogiky. Kvalifikovaně pracují s nástroji hudební psychologie pro zkvalitňování hudebních schopností a dovedností žáků a rozvoj hudebnosti. Jsou schopni volit adekvátní výzkumné metody pro svoji akademickou i pedagogickou práci a mají přehled o aktuálních trendech v oblasti vědy a výzkumu. Akceptují proměny sociální existence hudby, proměnu jejích funkcí v globalizovaném světě, chápou vliv médií na utváření postojů k hudbě a hudebního vkusu dětí a mládeže a rovněž nezastupitelnou pozitivní roli všeobecné hudební výchovy na základních a středních školách.
- Osnova
- 1. Hudební pedagogika jako obor
- 2. Vývoj hudební pedagogiky
- 3. Hudební výchova na ZŠ a SŠ
- 4. Současné hudební vzdělávání
- 5. Základy sluchového vnímání
- 6. Hudební schopnosti, dovednosti, hudební talent a hudebnost
- 7. Vybraná témata hudební psychologie
- 8. Hudební sociologie jako obor
- 9. Základy výzkumné práce
- 10. Příklady výzkumných projektů hudebně-sociologického zaměření
- Literatura
- doporučená literatura
- SEDLÁČEK, Marek. Hudební preference mládeže ve světle hudebně sociologických výzkumů Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity (2012-2017). In Dunovská, M. – Kodejška, M. – Králová, E. – Slavíková, P. – Kaščáková, L. – Hudáková, J. TEORIE A PRAXE HUDEBNÍ VÝCHOVY V : Sborník příspěvků z konference studentů doktorandských a magisterských studií a pedagogů hudebního vzdělávání v zemích V4 v roce 2017 v Praze. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018, s. 359-368. ISBN 978-80-7290-978-0. info
- PUNCH, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Translated by Jan Hendl. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015, 230 stran. ISBN 9788026209805. info
- SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Vydání druhé, přepracova. Praha: Karolinum, 2013, 406 stran. ISBN 9788024620602. URL info
- VÁŇOVÁ, Hana a Jiří SKOPAL. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. 2., aktualiz. vyd. V Praze: Karolinum, 2007, 198 s. ISBN 9788024613673. info
- FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005, 238 s. ISBN 8024609657. info
- HOLAS, Milan. Hudební pedagogika. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Hudební fakulta, 2004, 125 s. ISBN 807331018X. info
- BEK, Mikuláš. Konzervatoř Evropy? : k sociologii české hudebnosti. 1. vyd. Praha: KLP-Koniasch Latin Press, 2003, 278 s. ISBN 8085917998. info
- FUKAČ, Jiří, Stanislav TESAŘ a Jozef VEREŠ. Hudební pedagogika : koncepce a aplikace hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 181 s. ISBN 8021024585. info
- KELLER, Jan. Úvod do sociologie. 4., rozš. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 181 s. ISBN 80-85850. info
- GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
- SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy 2 na druhém stupni základní školy : učebnice pro posluchače pedagogických fakult. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 349 s. info
- Výukové metody
- Přednáška. Analýza dokumentů. Diskuze.
- Metody hodnocení
- Ukončení: zápočet
Požadavky k ukončení: průběžné on-line testování získaných vědomostí z přednášek a domácí přípravy. Požadovaná úspěšnost 70 % z každého testu. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/HV052