HV052 Hudební pedagogika, psychologie a sociologie

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Ondřej Musil, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Milena Tomanová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Ondřej Musil, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Ondřej Musil, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 9:00–9:50 učebna 20
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky tří vědních disciplín, které v rámci přípravy budoucích učitelů přinášejí integrující pohled na specifika hudebního vzdělávání. Děje se tak skrze znalost současného systému hudebního vzdělávání i jeho historického kontextu a orientaci v principech sluchového vnímání a psychologických předpokladech hudební tvorby, percepce a hudebnosti. Hudebně-sociologické hledisko je reprezentováno znalostmi předmětu zkoumání, výzkumných metod a výzkumných projektů realizovaných v posledních desetiletích.
Výstupy z učení
Studenti se orientují v problematice hudební pedagogiky, psychologie i sociologie jako vědních disciplín. Chápou jejich význam pro budoucí hudebně-výchovnou práci. Orientují se v současném hudebním vzdělávacím systému a nejnovějších trendech hudební pedagogiky. Kvalifikovaně pracují s nástroji hudební psychologie pro zkvalitňování hudebních schopností a dovedností žáků a rozvoj hudebnosti. Jsou schopni volit adekvátní výzkumné metody pro svoji akademickou i pedagogickou práci a mají přehled o aktuálních trendech v oblasti vědy a výzkumu. Akceptují proměny sociální existence hudby, proměnu jejích funkcí v globalizovaném světě, chápou vliv médií na utváření postojů k hudbě a hudebního vkusu dětí a mládeže a rovněž nezastupitelnou pozitivní roli všeobecné hudební výchovy na základních a středních školách.
Osnova
  • 1. Hudební pedagogika jako obor
  • 2. Vývoj hudební pedagogiky
  • 3. Hudební výchova na ZŠ a SŠ
  • 4. Současné hudební vzdělávání
  • 5. Základy sluchového vnímání
  • 6. Hudební schopnosti, dovednosti, hudební talent a hudebnost
  • 7. Vybraná témata hudební psychologie
  • 8. Hudební sociologie jako obor
  • 9. Základy výzkumné práce
  • 10. Příklady výzkumných projektů hudebně-sociologického zaměření
Literatura
    doporučená literatura
  • SEDLÁČEK, Marek. Hudební preference mládeže ve světle hudebně sociologických výzkumů Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity (2012-2017). In Dunovská, M. – Kodejška, M. – Králová, E. – Slavíková, P. – Kaščáková, L. – Hudáková, J. TEORIE A PRAXE HUDEBNÍ VÝCHOVY V : Sborník příspěvků z konference studentů doktorandských a magisterských studií a pedagogů hudebního vzdělávání v zemích V4 v roce 2017 v Praze. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018, s. 359-368. ISBN 978-80-7290-978-0. info
  • PUNCH, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Translated by Jan Hendl. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015, 230 stran. ISBN 9788026209805. info
  • SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Vydání druhé, přepracova. Praha: Karolinum, 2013, 406 stran. ISBN 9788024620602. URL info
  • VÁŇOVÁ, Hana a Jiří SKOPAL. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. 2., aktualiz. vyd. V Praze: Karolinum, 2007, 198 s. ISBN 9788024613673. info
  • FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005, 238 s. ISBN 8024609657. info
  • HOLAS, Milan. Hudební pedagogika. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Hudební fakulta, 2004, 125 s. ISBN 807331018X. info
  • BEK, Mikuláš. Konzervatoř Evropy? : k sociologii české hudebnosti. 1. vyd. Praha: KLP-Koniasch Latin Press, 2003, 278 s. ISBN 8085917998. info
  • FUKAČ, Jiří, Stanislav TESAŘ a Jozef VEREŠ. Hudební pedagogika : koncepce a aplikace hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 181 s. ISBN 8021024585. info
  • KELLER, Jan. Úvod do sociologie. 4., rozš. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 181 s. ISBN 80-85850. info
  • GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
  • SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy 2 na druhém stupni základní školy : učebnice pro posluchače pedagogických fakult. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 349 s. info
Výukové metody
Přednáška. Analýza dokumentů. Diskuze.
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet
Požadavky k ukončení: průběžné on-line testování získaných vědomostí z přednášek a domácí přípravy. Požadovaná úspěšnost 70 % z každého testu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/HV052