IVc703 Basics of Pediatry

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/0/1.5. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
In-person direct teaching
Teacher(s)
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (lecturer)
Bc. Matúš Mader (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámení účastníků s riziky a chorobami dětského věku, vč. období prenatálního a perinatálního vývoje, s možnostmi včasné prevence, diagnostiky a léčby. Důraz je kladen na brzké odhalení zdravotních problémů a týmovou spolupráci různých odborností. Jednotlivé patologické situace jsou probírány z hlediska rizikových faktorů, etiologie, symptomů, vývoje, klinického obrazu, komplikací, důsledků a prognózy s informacemi o možných způsobech prevence a léčby.
Learning outcomes (in Czech)
Absolvent předmětu dokáže vysvětlit systém organizace péče o dítě v ČR a roli prevence v pediatrii. Dále bude znát legislativu v péči o dítě. Dokáže popsat pozitivní aspekty spolupráce s rodinou nemocného dítěte a její využití v praxi behaviorálního analytika. Absolvent předmětu bude mít komplexní znalosti o vývoji dítěte a o vzniku, průběhu, léčbě a prognózách nejčastějších onemocnění v dětském věku, bude schopen určit rizikové faktory ohrožující zdravý vývoj dítěte a adolescenta. Bude znát způsoby depistáže a diagnostiky neurovývojových poruch u dětí. Absolventi dokáží vysvětlit způsoby a formy spolupráce mezi pediatrem a behaviorálním analytikem.
Syllabus (in Czech)
  • růst a vývoj dítěte, jeho ovlivnění vč. prenatální a perinatální péče
  • období dětského věku (novorozenecké, kojenecké, batolecí, předškolní, školní, dorostové), jejich charakteristika, význačná zdravotní a sociální rizika, možnosti ochrany
  • rizikový novorozenec - definice, význam, příčiny, prevence, léčba
  • zevní (biologické, chemické, fyzikální, sociální) a vnitřní (genetika, dispozice, stárnutí, imunita) faktory negativně ovlivňující zdraví
  • role dětského lékaře a oboru pediatrie při depistáži a diagnostice neurovývojových poruch u dětí.
Literature
    required literature
  • MRZENA, Bohuslav. Pediatrie : vybrané kapitoly pro studující speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. 1. vydání. Brno: Paido, 2009, 109 stran. ISBN 9788073151829. info
  • ZAHÁLKOVÁ, Milada. Pediatrie pro speciální pedagogy. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 91 stran. ISBN 802103811X. info
  • ZUCHOVÁ, B. a kol. První pomoc. 1. vyd. Brno: FSpS MU, 2008. Dostupné online: https://is.muni.cz/do/1499/el/estud/fsps/ps09/pomoc/web/index.html
    recommended literature
  • HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, Lenka. Základy pediatrie pro studenty učitelství. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2000, 150 s. ISBN 8070443219. info
  • MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 263 s. ISBN 8070669802. info
  • MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 269 s. ISBN 8071848670. info
  • KÁBRT, Jan. Lexicon medicum. Třetí, doplněné a přepr. Praha: Galén, 2015, 917 stran. ISBN 9788074922008. info
Teaching methods (in Czech)
přednáška, seminář, skupinové diskuse
Assessment methods (in Czech)
Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky, závěrečný test.
Language of instruction
Czech
Study support
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SPc115/index.qwarp?fakulta=1441;obdobi=9464;predmet=1578366
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 18 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2019, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/IVc703