PdF:SMP_Mod4a Školní třída, její vedení a di - Informace o předmětu
SMP_Mod4a Školní třída, její vedení a diagnostika 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 8 + 1. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Iva Burešová (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alice Vašáková (přednášející), Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (zástupce) - Garance
- Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SMP_Mod4a/KombiPred01: Pá 25. 10. 9:00–15:50 učebna 70
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium k výkonu specializované činnosti – prevence sociálně patologických jevů (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cíle výukového modulu:
• Seznámení s koncepcemi skupinové dynamiky, významu vrstevnických vztahů v dětství a v dospívání, stylů vedení třídy, klimatu školy a třídy;
• Osvojení základních metod pedagogické diagnostiky a uživatelské znalost specifických metod pedagogicko-psychologické diagnostiky třídy jako skupiny a vztahů v kolektivu. Frekventanti dokáží získané údaje využít při realizaci intervenčních a preventivních programů pro školní třídy. Důraz je kladen na dodržování etických zásad diagnostiky třídních kolektivů a následné práce se školní třídou.
• Reflexe vlastní práce se školní třídou jako se sociální skupinou, se skupinovou dynamikou a prostředím zvláště v různorodých kolektivech. - Osnova
- Přehled témat výuky:
- Vývoj vrstevnických vztahů. Školní třída jako malá sociální skupina.
- • Proměny role žáka a spolužáka v průběhu školní docházky. Význam a kvalita vztahů s vrstevníky. Význam role učitele.
- • Teorie malé sociální skupiny – skupinová dynamika – vývoj skupiny, cíle a očekávání skupiny, identita skupiny, skupinové hodnoty, skupinové normy, činnost členů skupiny, podskupiny jako součást skupiny, vůdcovství, struktura skupiny (pozice a role), komunikační procesy ve skupině, koheze ve skupině.
- • Styly vedení školní třídy a jejich vliv na dynamiku školní třídy. Role učitele a role žáka. Cíle, postupy a fáze diagnostiky třídních kolektivů.
- • Formulace diagnostické otázky a vstupní hypotéza.
- • Způsoby získávání diagnostických údajů a volba vhodných metod.
- • Techniky a metody zjišťování skupinových procesů ve třídě – faktografické údaje, pozorování, rozhovor, sociometrie, nominační technika, dotazníkové a projektivní metody.
- • Příklady používaných metod, jejich silné a slabé stránky.
- • Psychometrické charakteristiky diagnostických metod (objektivita, reliabilita, validita).
- • Administrace metod – navázání kontaktu se skupinou a motivace jejich členů, možné problémy při administraci, etické zásady.
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou přednášek a praktických cvičení, kdy se frekventanti seznámí s diagnostikou třídního kolektivu zahrnující administraci metod, jejich zpracování, analýzu a interpretaci výsledků. V průběhu kurzu bude věnována pozornost vývoji vztahů s vrstevníky v dětství a dospívání, teorii malé sociální skupiny. Frekventanti dostanou přehled technik a metod, kterými lze diagnostikovat skupinovou dynamiku, klima školní třídy a vztahy s vrstevníky. Dále jim budou prezentovány zásady práce se skupinou a jejich aplikace na prostředí školní třídy.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SMP_Mod4a