PdF:SOk001 Základy sociální pedagogiky - Informace o předmětu
SOk001 Základy sociální pedagogiky
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 konzultací. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 1. 11. 17:00–19:50 učebna 30, So 23. 11. 8:00–10:50 učebna 1
- Předpoklady
- SOUHLAS
Účelem předmětu je získat základní orientaci v disciplíně, vytvořit si představu o cílech a úkolech sociální pedagogiky, o různých oblastech teorie a praxe, o jejím vztahu k nejrůznějším cílovým skupinám obyvatelstva, zejména ke skupinám se sociálním znevýhodněním. Osvojit si znalosti týkající se vývoje a komparace sociální pedagogiky v rámci Evropy. Získat vědomosti o možnostech aplikace sociální pedagogiky do praxe, do školního prostředí, o metodách a formách ovlivňovaných různými sociálně pedagogickými směry, kulturou a vývojem společnosti. Zajímavé formy a metody jí dávají velký tvořivý potenciál a možnosti vstoupit do nejrůznějších sfér sociálně pedagogických činností. Sociální pedagogika je vědou, která je zacílena na nejrůznější formy pomoci, ale spíše v úrovni prevence a aktivizace. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Definovat sociální pedagogiku vzhledem k vývoji a současnosti (Polsko, Německo, Slovensko, ČR, aj.), uchopit interdisciplinární charakter sociální pedagogiky vzhledem k teorii a praxi (vliv různých disciplín, které ji postupně utvářejí), význam směrů a disciplín pro praktickou a efektivní aplikaci do praxe Prokázat znalostí týkající se významu prostředí pro aktivizaci jedince (pedagogizace prostředí), uchopit axiální rozměr disciplíny, zachytit hlavní historický vývoj v evropských zemích, uvést osobnosti, které ji definovali a praktikovali, včetně významných děl. Srovnat vývoj sociální pedagogiky v kontextu Evropy a USA. Prokázat znalosti směrem k širokému spektru cílových skupin sociální pedagogiky a možnosti jejich aktivizace (sociálně znevýhodněné skupin, oblast volného času, fenomén dospělé populace a jejich možná aktivizace).
- Výstupy z učení
- Po úspěšném ukončení předmětu student/tka: 1. bude schopen/a bez problémů vyslovit svoji definici sociální pedagogiky (podloženou na základě odborných zdrojů) a bude schopen/a ji zařadit do kontextu mezi další společenskovědní obory. Student/ka se bude orientovat v předmětu sociální pedagogiky, bude mít přehled o základní odborné literatuře. 2. bude schopen/a charakterizovat význam prostředí pro člověka a jeho typologii. 3. získá dovednost reagovat v základních sociálně-pedagogických situacích, v nichž se výchova odehrává. 4. získá dovednosti pro kritické zhodnocení objektivní reality a dovednosti adekvátně argumentovat, vyhnout se „argumentačním faulům“. 5. získá inspiraci a podporu v tom, jak uplatnit sociální pedagogiku v preventivní, poradenské či terapeutické oblasti. 6. porozumí principům a hodnotám, na kterých sociální pedagogika staví.
- Osnova
- 1. Sociální pedagogika jako vědecká disciplína, její interdisciplinární charakter, spolupráce s jinými disciplínami. 2. Sociální pedagogika v Evropě a ve světě (Polsko, Německo, Slovensko, Velká Británie, USA, ...) 3. Metody a formy sociální pedagogiky, provázanost s oblastmi pedagogiky volného času, možnosti pedagogické práce v oblasti mimoškolní výchovy a pedagogiky volného času. Cílové skupiny sociální pedagogiky (děti, dospívající, dospělí, specifika sociálně znevýhodněných skupin, aktivizace seniorských skupin, menšiny, migrující cizinci) 4. Vliv prostředí na rozvoj jedince, typologie prostředí, rozdělení prostředí. Význam vlivu prostředí na vývoj jedince, pedagogizace prostředí. Sociální pedagog ve školním prostředí, možnosti působení. 5. Sociální pedagog v pedagogické praxi. Možnosti uplatnění sociálního pedagoga ve školním prostředí. Spolupráce s učitelem a dalšími profesemi ve školním prostředí. 6. Sociální pedagogika směrem k sociálně znevýhodněným skupinám, kontext s oblastmi sociálních patologií a sociální práce. Definice sociálně znevýhodněných skupin, téma inkluze a integrace ve vztahu k sociální pedagogice. Projektování v oblasti sociální pedagogiky. 7. Diverzita školního prostředí, práce s jinakostí žáka 8. Axiologická dimenze v práci pedagoga, výchova k hodnotám jako součást pedagogického procesu.
- Literatura
- povinná literatura
- KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vydání 2. Praha: Portál, s.r.o., 2014, 216 s. ISBN 978-80-262-0643-9. info
- GULOVÁ, Lenka. Analýza prostředí rozvíjející se společnosti jako východisko pedagogické intervence. Angola 2008 – 2012. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. info
- ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. Základy sociální pedagogiky a multikulturní výchovy. Brno, 2009. Katedra sociální pedagogiky PdF MU. info
- doporučená literatura
- GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 2009. info
- NĚMEC, Jiří, Ema ŠTĚPAŘOVÁ a Lenka GULOVÁ. Edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romský žák v přípravné třídě z pohledu učitelů. In Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. 2007. ISBN 978-80-7315-150-8. info
- PŘADKA, Milan, Dana KNOTOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 45 s. ISBN 8021034696. info
- PŘADKA, Milan. Vybrané problémy vztahu výchovy a prostředí. 1. vyd. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1983, 173 s. URL info
- neurčeno
- HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele : pomoc pro každý všední den ve škole. Translated by Bohumila Vokáčová-Svatošová - Michael Pípal. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, 181 s. ISBN 8072900536. info
- Výukové metody
- skupinová práce, samostatná práce, diskuse, domácí příprava
- Metody hodnocení
- splnění písemných úkolů a aktivní účast
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=978
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SOk001