PdDR_STV2 Current Questions in Educational Theory 2

Faculty of Education
Spring 2002
Extent and Intensity
0/0/10. Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (lecturer)
PhDr. Jarmila Svobodová, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Different approaches to a personality and its upbringing. The influence of the way of education to a personality development. An individual and a social group in the process of education. The conception of multicultural, global and alternative education.
Syllabus (in Czech)
  • Pojetí člověka a jeho výchovy. Proces výchovy. Pedagogické interakce ve výchovném procesu. Jedinec a sociální skupina ve výchovném procesu. Sebepoznání, sebevýchova a orientace osobnosti. Autorita jako výchovný problém. Hodnocení dítěte a jeho výchovné souvislosti. Vliv způsobu výchovy na rozvíjení osobnosti. Axiologické základy výchovy. Utváření mravní identity osobnosti. Koncepce multikulturní a globální výchovy. Alternativní výchovné koncepce a jejich možnosti.
Literature
  • Slavík,Jan:Hodnocení v současné škole.Praha:Portál,1999.
  • Žilínek,Martin: Étos a utváranie mravnej identity osobnosti. Bratislava:Iris,1997.
  • VALIŠOVÁ, Alena. Autorita jako pedagogický problém. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 135 s. ISBN 8071846244. info
  • HORKÁ, Hana and Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. (Education for 21th century. The conception of global education in the conditions of Czech schools.). Brno: Paido, 1998, 101 pp. ISBN 80-85931-61-3. info
  • DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. Translated by Karel Balcar. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178-134-7. info
  • JŮVA, Vladimír and Jarmila SVOBODOVÁ. Alternativní školy (Alternative schools). Brno: Paido, 1996, 112 pp. ISBN 80-85931-19-2. info
  • KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova :kapitoly z filosofie výchovy. Vyd. 1. Brno: Vlastním nákladem, 1996, 231 s. ISBN 80-85668-34-3. info
  • ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996, 302 s. ISBN 80-85866-15-3. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
  • PIKE, Graham and David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 80-85623-98-6. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: konzultace. Požadavky ke zkoušce: 1. Prokázat orientaci v teoretických základech dílčích témat obsahu předmětu. 2. Esej na některé z výše uvedených témat.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Zapisují pouze doktorandi přijatí v roce 1999 a dále.
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Spring 2003, Spring 2009, Autumn 2009, Spring 2010, Autumn 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Autumn 2015.
  • Enrolment Statistics (Spring 2002, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2002/PdDR_STV2