PdDR_STV2 Current Questions in Educational Theory

Faculty of Education
Spring 2011
Extent and Intensity
0/0/10. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (lecturer)
Mgr. Jana Krátká, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The examination is enlisted to prove the students orientation in partial topics, sampled from theory of upbringing. The student gives over the essay before the examination, wrought to peruse literature with the accent to personal opinion and thinking to choice topics.
Syllabus
  • The development and molding of the personality (survey and characteristic of the substantial relation). Different conception of a personality and her upbringing. Features od the development of a personality(cognitive,affectionate and psychomotor) and taxonomy of the educational aim. Axiological data of the upbringing. The conception of multicultural and global upbringing. Molding of the moral identity of a personality. Educatory process. The pedagogic interaction in allowance of the process. The influence of the way of upbringing on the evolution of a personality. The individual and a social group in allowance of the process. The agents conducive to the development of personage dimension selfreflection, selfknowledge, selfclassification and selfupbringing. The social development of a personality. The chharacteristics of social behaviour and act. The influence of social igroup on molding of a personality of its members. The participation and co-operation like manners of upbringing. The authority like an educational problem. The classification and its allowance consekvencies.The environment inciating the development of a personality. The influence of the family environment on molding of personality.The school class as a social group.The alternative educational conceptions and their possibilities.
Literature
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997.
  • ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996.
  • VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha : Karolinum, 1998.
  • VORLÍČEK, Ch. Úvod do pedagogiky. Praha : H a H, 2000.
  • OLIVAR, R. R. Etická výchova. Orbis Pictus, Istropolitana, 1992.
  • VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Gaudeamus : Hradec Králové, 2000.
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999.
  • BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha : Zvon, 1996.
  • HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno : Paido, 2000.
  • PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995.
  • PIKE, G. - SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994.
  • STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno : MU, 2005.
  • KUČEROVÁ, S. Člověk-hodnoty-výchova. Prešov : ManaCon, 1996.
  • DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha : Portál, 1997.
  • PELIKÁN, J. Pomáhat být. Praha : Karolinum, 2002.
  • SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. Brno : Paido, 1995.
  • MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995.
  • STŘELEC, S. Rodina jako výchovné prostředí. In: Kapitoly ze sociální pedagogiky a psychologie. Brno: Paido,1998, s. 53-70.
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000.
  • HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole pro 21. století. Brno : MU, 2005.
  • LANGOVÁ, M. a kol. Učitel v pedagogických situacích. Praha : UK-Dialog, 1992.
  • ALAN, J. Etapy života očima sociologie. Praha : Panorama,1989.
  • HELUS, Z. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha : SPN, 1982.
  • BENDL, S. Školní kázeň. Praha : ISV, 2001.
  • SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno : Paido, 1998.
  • STŘELEC, S. et al. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno : Paido, 1998.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997.
  • STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002.
Teaching methods
Reading, homework, consultation
Assessment methods
Project, oral exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Teacher's information
http://www.ped.muni.cz/wedu
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2009, Autumn 2009, Spring 2010, Autumn 2010, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Autumn 2015.
  • Enrolment Statistics (Spring 2011, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2011/PdDR_STV2