PdF:PdDR_PPs Pedagogická psychologie - Informace o předmětu
PdDR_PPs Pedagogická psychologie
Pedagogická fakultajaro 2006
- Rozsah
- 0/0/10. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Rudolf Kohoutek, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. - Předpoklady
- zkouška z psychologie na VŠ
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Současný stav pedagogické psychologie. Přehled světové a české literatuty z oboru. Vztah pedagogické psychologie a pedagogiky.
- Osnova
- Předmět a vývoj pedagogické psychologie. Struktura pedagogické psychologie. Filozofické, etické a metodologické otázky a výzkumné metody pedagogické psychologie. Problém vychovatelnosti a vzdělavatelnosti. Vlohy, schopnosti, talent, nadání. Psychologie učení. Učení a paměť. Druhy učení. Teorie učení. Učení a motivace Aspirační úroveň. Význam zpětné vazby v učení. Transfer a interference. Psychologie inteligence. Druhy a struktura inteligence. Měření inteligence. Mentální retardace. Psychologie kreativity. Vlastnosti tvořivosti. Tvořivost a inteligence. Programy stimulující rozvoj tvořivosti. Učení a vyučování. Psychodidaktika. Vymezení vědomostí, návyků a dovedností a zákonitosti procesu jejich osvojování. Kognitivní styl. Styly učení. Psychologické otázky učiva a učebnice. Problém školního neprospěchu, resp. školní úspěch a neúspěch. Mimointelektové a intelektové příčiny neprospěchu. Typy neprospívajících žáků. Patologie učení. Specifické vývojové poruchy učení. Syndrom ADHD/ADD. Význam a úkoly psychohygieny a psychologie zdraví v ped. psychologii. Psychohygiena zkoušky. Psychologické otázky výchovy Odměna a trest. Styly (způsoby) výchovy. Výchova a sebevýchova. Využití principů psychoterapie ve výchově. Aktuální problémy psychologie výchovy. Deprivace a subdeprivace. Agresivita. Syndrom týraného dítěte. Poruchy chování (lhaní, krádeže, záškoláctví, toulání). Neurotické poruchy - pojem a základní klasifikace. Psychologické otázky delikvence mládeže. Problematika závislostí. Osobnost žáka. Koncept osobnosti. Poznávání osobnosti a její charakteristika. Osobnostní princip ve výchově. Individuální a typologické rozdíly mezi žáky. Rodina - domov - škola. Školní třída jako sociální skupina. Řízení třídy. Sociální klima třídy. Role žáka. Interakce učitel - žák. Komunikace v pedagogické situaci. Psychologie osobnosti učitele. Požadavky na učitelovu osobnost. Vztah učitele a žáka. Psychologie pedagogického taktu. Sebereflexe učitele. Psychologické otázky výchovných cílů. Koncepce zdravé osobnosti. Ped-psych. poradenství.
- Literatura
- MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995.
- ĎURIČ, L.; BRATSKÁ, M. a kol. Pedagogická psychológia. Terminologický a výkladový slovník. Bratislava : SPN, 1997.
- ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001.
- GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha : Portál, 1999.
- STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Praha : Portál, 2002.
- GAJDOŠOVÁ, E. Školský psychológ a jeho vstup do humanizácie našich škol. Bratislava, 1998.
- MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
- KULIČ, Václav. Psychologie řízeného učení. Vyd. 1. Praha: Academia, 1992, 187 s. ISBN 8020004475. info
- GAGNÉ, Robert M. Podmínky učení. Translated by Václav Kulič. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 287 s. URL info
- Informace učitele
- Požadavky ke zkoušce: a) Základní znalost otázek nastíněných v sylabu. b) Jeden konspekt ze zahraniční literatury z oblasti ped. psychologie (domluvit s examinátorem).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (jaro 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2006/PdDR_PPs