PdF:Bi2BP_ABZP Aplikovaná Bi - zákl.pokus. - Informace o předmětu
Bi2BP_ABZP Aplikovaná biologie (základy pokusnictví)
Pedagogická fakultajaro 2007
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Dana Křivánková (cvičící), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce) - Garance
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi2BP_ABZP/01: St 14:20–16:00 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
Bi2BP_ABZP/02: Út 12:30–14:10 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
Bi2BP_ABZP/03: Út 15:15–16:55 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková - Předpoklady
- Aplikovaná ekologie Bi2BP_AEKP, Bi2BP_AEKC
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 65 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/65, pouze zareg.: 0/65, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/65
Jiné omezení: podmínkou je úspěšně realizovaný předmět aplikovaná ekologie - Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Učitelství biologie pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem SP je: 1, Pomocí teorií vedených aktivizujících praktických cvičení (na základě již vytvořeného vědomostního základu a teoretického uvažování- bázového vědění v problematice environmentálního vzdělávání pro potřeby studovaného oboru) připravit studenty tak, aby absolventi SP prokázali 1, dovednost postupovat od fenologického a environmentálního pozorování všedního dne přes teoretické uvažování až ke kvalitativnímu porozumění jevů modelových situací v přírodě. 2, Aby uměli pomocí dostupného technického a mentálního vybavení abstrahovat a formulovat jádro problému jako prostředek transformace abstraktních souvislostí zpět do reality vlastního odpovědného jednání. 3, Na základě sebereflexního a situačního učení absolventi dokáží diskutovat a vyhodnotit na cvičení prezentovanou a změněnou kulturu učení , důležitou pro environmentální vzdělávání - zkušenostní učení prožitkem. 4.Absolventi zvládají základy pozorování a experimentálních dovedností na školní zahradě, didaktický koncept skupinové práce. 5, Cílem je, aby Studenti prokázali schopnosti k řešení problémů ve smyslu didaktické, odborně správné redukce, praxí prokázali prezentaci postojů a schopnost následné reflexe. 6,Předmět obsahově koresponduje s předmětem Neživá příroda 2 a v závěru se integruje s předmětem Terénní cvičení z Neživé přírody s realizací pro období jaro, léto. 7,V praktické a heuristické výuce na principu sebereflexe se v terénu hlouběji zabýváme základním paradigmatem současné společnosti - využíváním přírodních zdrojů živé i neživé přírody a přeměnou životního prostředí. Výstupem je upevnění znalostí pojmů ( klíčových pro základní vzdělávání), rozšíření znalostí a dovedností (nezbytných v environmentálním vzdělávání) a praktické řešení problémů (včetně prezentace výsledků), které jsou důležité pro pochopení principů trvale udržitelného života (TUR), pro ochranu přírody a vytváření kladného postoje k řešení problémů TUR ve škole (organizace „Dne Země“, „Studentská zahrada“, akce:„ Biologické pěstování, zdravá příroda a zdraví člověka,projekty „Globe“, „Ozon“, „Máme rádi zvířata“ aj.). Nedílnou součástí je osobnostní rozvoj.
- Osnova
- 1. Poznávání a pozorování organismů - fenologické proměny přírody: jaro, léto 2. Abiotické podmínky života – pozorování, měření - výroba meteorologického a fenologického kalendáře jako základu pro kalendář přírody 3. Mezinárodní ekologické vzdělávací programy - Globe, Modré z nebe…měření, vyhodnocování výsledků 4. Zemědělství, genetické inženýrství, permakultura a valeologie 5. Založení, realizace a vyhodnocení vlastního agro-pokusu na principech biologického pěstování – skupinová seminární práce, osobní odpovědnost 6. Význam praktických činností žáků pro pochopení základních podmínek života, souvislost zdravé přírody a zdraví člověka 7. Nácvik základních pedagogických dovedností, získávání profesních návyků (bezpečnost práce, skupinové vyučování a projekt...) 8. Pokojové rostliny na ZŠ ovlivňující pozitivně zdraví ve školách-pěstování jaro, léto 9. Využití botanických zahrad MU: “léčivé rostliny“
- Literatura
- REICHHOLF.J.: Žít a přežít v přírodě.Praha: Ikar. 2002, 221s., ISBN 80-249-0040-8
- HEITZOVÁ, Halina,: Pokojové rostliny.Praha: Svojtka a Vašut, 1995, 239 s.,
- GREINEROVÁ, Karin, a kol.:Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť, 1993.319 s. ISBN 80-8521734-1
- JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 7. aktualiz. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 574 s. ISBN 8071821772. info
- PRIMACK, Richard B. Biologické principy ochrany přírody. Translated by Pavel Kindlmann - Jana Jersáková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 349 s. ISBN 80-7178-552-0. info
- OPLETAL, Lubomír a Jan VOLÁK. Rostliny pro zdraví. Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 1. Praha: Aventinum, 1999, 176 s. ISBN 8071510742. info
- VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
- Metody hodnocení
- Bloková výuka v terénu na středisku "Kejbaly" a integrovaně na terénním cvičení v Jeseníkách. Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou je aktivní účast na cvičení, odevzdání skupinové seminární práce a úspěšné složení testu z poznávání přírodnin a teorie.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Informace k části cvičení v Jeseníkách poskytne Doc. Matyášek, garant předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2007/Bi2BP_ABZP