CJ2RC_LDLV Methodology of Teaching Literature

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
0/10/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Nataša Vrbová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The seminar in the form of selected topics provides students with the opportunity to learn about modern methods of teaching literature at primary schools. The emphasis is put on methods of work with a text (analysis, interpretation and reproduction). The seminar will also present new trends in the field of creativity (creative writing and its use in a literature class).
Syllabus (in Czech)
  • 1. Didaktika literární výchovy jako vědní disciplína. Základní činitelé vyučování literatuře, literární komunikace. 2. Pojetí literární výchovy v RVP ZV, terminologie RVP ZV ve vztahu k terminologii oboru, klíčové kompetence, průřezová témata a literární výchova. 3. Modely literární výchovy, metodické systémy vyučování literatuře. 4. Metodologie výuky literatury na 2. stupni základní školy. 5. Problémové situace a úlohy v literární výchově. Interpretace literárního textu, didaktické aspekty interpretace, metody didaktické interpretace, interpretace a kritické myšlení. 6. Uplatnění aktivizujících metod ve výuce literatury, motivační metody, didaktické hry, tvořivost. Metody tvořivé dramatiky a jejich uplatnění v literární výchově. 7. Organizační formy výuky. Hodnocení zkoušení a klasifikace v literární výchově jako složce předmětu ČJL. 8. Literárně didaktický výzkum. 9. Čítanky pro 2. stupeň ZŠ - koncepce, obsah, didaktická vybavenost, řídící aparát, metodické příručky. Koncipování vlastních učebních materiálů. 10. Žák jako příjemce kultury (žák jako čtenář a divák). Práce s informacemi a informačními zdroji.
Literature
  • Beránková, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002.
  • Jurčo, J., Obert, V. Didaktika literatúry. Bratislava, 1984.
  • Lederbuchová, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 1. díl. Plzeň: Vydavatelství ZU, 1995.
  • Čítanky a didaktické texty pro 2. stupeň ZŠ - zejm. nakladatelství Alter, Dialog, Fortuna, Fragment, Fraus, Prodos, SPN.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. (Creative Writing.). 1st ed. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 pp. ISBN 80-85931-99-0. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2., rozš. Praha: Agentura Strom, 1998, 279 s. ISBN 80-86106-02-0. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Vyd. 2., přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 186 s. ISBN 8021016949. info
  • SILBERMAN, Mel and Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
  • MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Systém literární výchovy a jeho perspektivy. 1. vyd. Praha: Academia, 1984, 238 s. URL info
  • CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982, 572 s. URL info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: cvičení. Ukončení: kolokvium.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms Spring 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/CJ2RC_LDLV